دنبال شرایطی هستم که بازنشسته شوم/ برخورد غیرهنرمندانه با کار هنری | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۲۸
شهین‌دخت نجف زاده در گفتگو با صبا:

دنبال شرایطی هستم که بازنشسته شوم/ برخورد غیرهنرمندانه با کار هنری

شهین‌دخت نجف زاده از قدیمی های رادیو درباره این روزهای این رسانه و ورود افراد جدید صحبت کرد.

شهین‌دخت نجف زاده بازیگر و گوینده پیشکسوت رادیو در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا درباره فعالیت‌های خود در این روزها عنوان کرد: به دلیل وضعیت کرونا و مشکلاتی که با رادیو دارم با مدیرم صحبت کرده‌ام و قرار گذاشتم که ماهی یکبار برای کار به رادیو بروم. من ۳۵ سال است که با رادیو همکاری دارم و وضعیت استخدامی من از ۱۲ سال پیش مشخص شده است منتهی بعد از ۳۵ سال کار زمان بازنشستگی من است.

وی ادامه داد: از آنجاکه کار هنر به ویژه بازیگری بازنشستگی ندارد و در هر سن و شرایطی به بازیگر نیاز است بعد از بازنشستگی نیز می‌توان همکاری با رادیو را ادامه داد. طبیعتا من نیز کارم را دوست دارم. همچنین در سنی که هستم، بهترین زمان بهره برداری از تجربه‌ها است و من نیز توان لازم را برای انتقال تجربه‌هایم دارم.

بازیگر نمایش‌های رادیویی تاکید کرد: متاسفانه حقوق و دریافتی‌های ما مثل یک کارمند است در حالی که کار ما کار کارمندی نیست بنابراین من به دنبال شرایطی هستم که بتوانم خودم را بازنشسته بکنم و بعد به صورت قراردادی یا هر شکل دیگری فعالیت خود را ادامه بدهم.

نجف زاده همچنین درباره علت کم کاری خود در کارهای تصویر توضیح داد: طیف کارگردانان و تهیه‌کنندگان به کلی عوض شده‌اند و طبیعی است که بسیاری از ما همدیگر را نمی‌شناسیم. یعنی نه آن‌ها اشرافی به بازیگران سال‌های قبل دارند و نه شاید حوصله داشته باشند که ببینند چه کسانی در گذشته کار می‌کردند و کارشان چگونه بوده است پس با افرادی کار می‌کنند که جلوی چشمشان هستند.

وی افزود: من هم اصراری ندارم با افرادی که من را نمی‌شناسند، کار کنم چراکه من در عرصه بازیگری و گویندگی ۳۵ سال است که فعال بوده‌ام. به هر حال شرایط تغییر کرده است. خود من نیز در انتخاب کارهایم بسیار سخت‌گیر هستم. البته کیفیت پایین نقش‌ها یکی دیگر از دلایل گزیده کاری من نیز است.

گوینده پیشکسوت رادیو درباره سال‌های فعالیت خود در این رسانه بیان کرد: قطعا علاقه یکی از عوامل فعالیت ۳۵ ساله من در رادیو است اما به این اعتقاد دارم که می‌توانم از طریق کاری که آن را انجام می‌دهم قدمی برای پیشبرد فرهنگ بردارم. همیشه سعی کرده‌ام تا جایی که حق انتخاب داشتم در کارهایی فعالیت کنم که برای خود و مخاطبانم به لحاظ فرهنگی یک گام رو به جلو بردارم.

برخورد غیرهنرمندانه و گاهی کاسبکارانه با مقوله کار هنری

نجف زاده با بیان اینکه قصد ندارد وارد مبحث کیفیت نمایش‌های رادیویی بشود، اظهار کرد: تعداد مخاطبان در حال حاضر حوزه صدا و سیما نشان دهنده کیفیت کارها است و اگر یک آماری بگیریم متوجه می‌شویم که این حوزه به چه سمت‌وسویی حرکت کرده است. یکی از دلایل این افت برخورد غیرهنرمندانه و گاهی کاسبکارانه با مقوله کار هنریست که عده‌ای می‌خواهند دستمزدها را ارزان تمام کنند اگرچه لزوما هر ارزانی هم نمی‌تواند باکیفیت باشد.

وی با اشاره به اینکه بازیگر رادیو تنها از طریق صدا می‌تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند، گفت: مهمترین چیزی که به پرورش صدا کمک می‌کند تخیل خود بازیگر و مطالعه داشتن است. این تخیل است که باعث می‌شود بازیگر بتواند در موقعیت‌های مختلفی که بازی می‌کند خود را قرار بدهد، شخصیت را از ابعاد مختلف تحلیل و بررسی کرده و آن را اجرا کند.

این گوینده رادیو ادامه داد: تکنیک نیز در این میان دخیل است که یادگرفتنی است اما مطالعه گسترده و تخیل را نمی‌شود به بازیگر تزریق کرد، باید در وجودش داشته و یا علاقه‌مند به خواندن باشد تا بتواند اطلاعات خود را در بسیاری از زمینه ها گسترش بدهد تا بتواند به نمایش‌های مختلف و وجوه مختلف وجوه مختلف زندگی مانند فلسفه، روانشناسی و… اشراف داشته باشد تا بتواند کار خود را خوب ارایه بدهد.

نجف زاده با اشاره به اینکه تزریق نیروهای جوان به رادیو لازم و ضروری است و باعث شکفتگی در کارها می‌شود، خاطرنشان کرد: تزریق نیروهای جوان باعث تبادل انرژی خوب و سازنده و دلپذیرتر شدن فضای کار می‌شود اما سوال مهم اینجاست که انتخاب و ورود بازیگران به رادیو چگونه انجام می‌شود تا این تعامل زیبا بین نسل‌ها اتفاق بیفتد. به هر حال ما هم جوان بودیم که وارد رادیو شدیم و با طی کردن یک دوره یک ساله زیر نظر استاد حمید سمندریان و بهترین‌های رادیو در آن زمان تئاتر، فن بیان، شخصیت شناسی، ادبیات نمایشی، تکنیک رادیو و… را آموختیم. آن زمان واقعا دوران طلایی رادیو بود که امیدوارم با سنجش دقیق و آموزش درست جوانان نیز دوره پربارتری را تجربه کنند. البته در حال حاضر همه کسانی که در رادیو فعالیت می‌کنند مستعد و علاقه‌مند به کار هستند اما سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که چه قدر این تکنیک‌ها و تخصص را با تجربه می‌توانند بدست آورند؟

وی در پایان درباره آخرین نمایش رادیویی که در آن حضور داشته است، مطرح کرد: در حال حاضر بیشتر به تهیه و ارایه کتاب صوتی مشغول هستم. به تازگی نیز در یک سریال به کرگردانی وحید بیطرفان و تهیه کنندگی جهاندخت خادم بازی کرده‌ام. آخرین کار من در رادیو نیز با آشا محرابی بود که در سه تا چهار کار در ژانر پلیسی با او همکاری کردم که نمایش‌های جالب و جذابی برای شنونده است. خوشبختانه در حال حاضر نویسنده‌های خوبی در رادیو داریم. مریم تاجیک از نویسندگانی است که در ژانر پلیسی می‌نویسند و طرح جدیدی با آشا محرابی داشتند که اجرا و نوشته آن جدید بود و من نیز با آن‌ها همکاری داشتم.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است