شعار رادیو پیام تغییر کرد/ تشریح رویکردهای این رسانه در سال ۹۹ | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۹
مدیر رادیو پیام در گفتگو با صبا:

شعار رادیو پیام تغییر کرد/ تشریح رویکردهای این رسانه در سال ۹۹

شهرام ملازاده معتقدست تغییر شعار این شبکه رادیویی به «با رادیو پیام به‌روز باشید» حرکتی علمی مبنی بر خبری‌تر شدن کل محتوای این رسانه است.
شهرام ملازاده مدیر رادیو پیام در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا درباره رویکرد کلی رادیو پیام در سال ۹۹ و تفاوت‌های آن نسبت به سال گذشته عنوان کرد: شبکه رادیویی پیام در گام نخست می‌کوشد تا به چشم انداز و ماموریت شبکه‌ای خود که همان رسیدن به اهداف راهبردی در حوزه موسیقی، محتوا و خبر است، دست یابد. در گام دوم بر آن است که با اتخاذ رویکردهای جدید برنامه‌سازی به طراحی و تبیین مدل سیاست‌گذاری خبری بر اساس مولفه‌های بنیادین در معاونت صدا (انتظارات رییس سازمان) دست یابد.
ترویج فرهنگ مطالبه‌گری رسانه‌ای

وی ادامه داد: این شبکه برای تبیین سیاست‌گذاری رسانه‌ای (رادیو) ۲ رویکرد را در سال ۹۹ به کار خواهد گرفت؛ رویکرد اول که رویکرد سنتی به سیاست‌گذاری رسانه‌ای است، رادیو پیام را نهادی قابل سیاست‌گذاری خاصه در مدریت بحران و انعکاس اخبار خوب می‌داند و در این راستا بیشتر نقش دولت‌ها و نهادهای حاکمیتی و مسئول را پررنگ می‌کند که چگونه دولت‌ها و نهادهای مسئول و پاسخگو برای حفظ منافع عمومی دست به سیاست‌گذاری رسانه‌ای می‌زنند. یعنی برقراری ارتباطات مستمر، ایجاد روحیه پاسخگویی، ترویج فرهنگ مطالبه‌گری رسانه‌ای و در آخر رسیدن به تعاملی ماندگار در عرصه  سیاست‌گذاری خبری – رسانه‌ای در رادیو پیام.

مدیر رادیو پیام درباره رویکرد دوم نیز خاطرنشان کرد: رویکرد دوم، رویکردی است که به لحاظ پیشرفت‌های تکنولوژیک حوزه ارتباطات و ظهور رسانه‌های نوین، عرصه رسانه را عرصه‌ای بزرگ و موثر و قابل گسترش برای سیاست‌گذاری خبری می‌داند. رادیو پیام طبق این چارچوب می‌کوشد تا با تمام توان و ظرفیت‌های رسانه ای در اختیار خود چون سایت، رادیو نما و شبکه‌های اجتماعی (کانال)، انواع مدل‌ها و نظریه‌های تعاملی موجود و نوظهور در حوزه سیاست‌گذاری رسانه‌ای – برنامه‌سازی را در قالب این رویکرد بکار گیرد.

ملازاده افزود: در ایام کرونا با ایجاد منظر حمایت از سیاست کلان خبری کشور، تشویق به خانه ماندن از راه پویش ملی «در خانه بمانیم»، طراحی مسابقه و کار دستی کودکان و مشارکت دادن حداکثری و تعاملی برای این هدف و سیاست کلان خبری مثال‌های شاخصی است که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد.

تولید برنامه‌های کوتاه برای برندسازی

وی درباره برنامه‌های این شبکه رادیویی متناسب با ۲ رویکرد جدید رسانه‌ای – برنامه‌سازی مطرح کرد: شبکه رادیویی پیام مبنی بر خبری‌تر شدن این رادیو، پروژه برنامه‌های کوتاه با ساختاری انعطاف پذیر را در مدت زمان ۱۰۴ ثانیه متناسب با طول موج رادیو پیام، برای برندسازی تعریف کرده است و به انواع انتظارات محتوایی و خبری، پاسخی در خور و به روز می‌دهد.

مدیر رادیو پیام درباره پروژه برنامه‌های کوتاه (۱۰۴ ثانیه‌ای) توضیح داد: این پروژه هم به سیاست‌های کلان و اسناد بالادستی از منظری خبری می‌نگرد و هم به رویدادها و جریان‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و … نگاهی تیزبین و به لحظه دارد و با رویکردی همه سونگر و به اصطلاح ۳۶۰ درجه به نشر و بازنشر آن در سایت، کانال و رادیو نما می‌پردازد. برنامه‌های شما چه فکر می‌کنید در قالب اجتماعی، فرهنگی و معارفی، با رادیو پیام بهتر ببینید در قالب اجتماعی، پارسی بان در قالب ادبی، با رادیو پیام سلامت باشید در قالب علمی و پزشکی، پیام خدمت در قالب گام دوم انقلاب، مسجد من در قالب معارفی، مردانی از سرزمین آفتاب در قالب معارفی و دفاع مقدس، روز خوب، خبر خوب در قالب ابلاغی معاون محترم صدا، شعار سال در قالب جهش تولید و با رادیو پیام بهتر زندگی کنید در قالب اقتصادی نمونه‌هایی از این دست هستند.

ادامه پخش برنامه «پرنیان صدا» با فضایی خاطره انگیز

ملازاده افزود: رادیو پیام همچنین اقدام به طراحی و ساخت برنامه‌ای پویا، ماندگار و خاطره انگیز با عنوان «پرنیان صدا» کرده است. این برنامه به مناسبت هشتاد سالگی رادیو، به شکل صوتی و تصویری به منظور انتقال تجربیات گذشتگان به نسل جدید و نیز ایجاد فضایی خاطره انگیز برای مخاطبان رادیو برای تعامل بیشتر، طراحی و در حال پخش است. همچنین از دیگر اقدامات این رادیو در راستای خبری تر شدن طراحی برنامه «صدای مردم» است.

وی درباره برنامه «صدای مردم» بیان کرد: با توجه به وجود مشکلات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و … در سطح جامعه  و نبود امکان نظارت همگانی بر عملکرد سازمان‌ها از سوی مسئولان ارشد، رادیو پیام با تولید و پخش این برنامه در نظر دارد ضمن بیان دستاوردها و توفیقات سازمان‌ها در عرصه‌های مختلف، کاستی‌ها و مشکلات مردم را که صورت روزمره با آن سروکار دارند از زبان مردم بیان کند تا مسئولان مربوطه به صورت زنده ضمن پاسخگویی به هموطنان درصدد رفع مشکلات و موانع تا حد امکان نیز باشند. «صدای مردم» فرهنگ صحیح مطالبه‌گری را در جامعه ترویج و به ایجاد نظامی پاسخگو و کارآمد کمک خواهد کرد.

بیشتر بخوانید

جزییات برنامه‌های نوروز ۹۹ رادیو ایران/ برنامه ما ارتقای کیفی آثارست

استراتژی رادیو فرهنگ در سال ۹۹/ مستند مفاخر فرهنگی ایران ساخته می شود

تولید نمایش در ژانر وحشت را کلید زدیم/ برنامه‌ریزی برای مسابقه استعدادیابی

کنداکتور شبکه را با توجه به کرونا تعیین کردیم/ برنامه‌سازی در پنج گروه

رویکرد رادیو ورزش شفاف‌سازی و مطالبه‌گری است/ بانوان و جوانان را نادیده نمی‌گیریم

«کافه رادیو» با یاد مهران دوستی بازگشت/ راه‌اندازی باشگاه شنوندگان رادیو جوان

رادیو پیام کم خطاترین شبکه در حوزه زبان فارسی

مدیر رادیو پیام درباره دیگر برنامه‌های این شبکه تصریح کرد: «این چهارشنبه با من» برای برندسازی شبکه در راستای خبرساز بودن، هر هفته در یک بخش شامگاهی رادیو پیام، افراد شاخص در حوزه‌های مختلف هنری، فرهنگی، ادبی، علمی و …که دارای صدای شاخص و مطلوبی نیز هستند، دعوت و برنامه را در قالب جذاب، زیبا و گرم اجرا خواهند کرد. «پیام نگار» دیگر برنامه‌ای است که با رویکردی فراتر از تعامل و مشارکت مخاطبان در حوزه تولید محتوای متنی را در شبکه رادیویی پیام فراهم خواهد ساخت. مخاطبان برای رادیوی خودشان، خواهند نوشت. از خبر تا احساس، از متن تا فرامتن و … در شبکه پیام همراهی با مخاطب، رقم خواهد خورد.

به گفته ملازاده، شبکه رادیویی پیام در میان رسانه‌های شنیداری و دیداری به دلیل پرهیز از بداهه گویی و اتکاِبه مطلب کم خطاترین شبکه در حوزه زبان فارسی است.

تغییر شعار شبکه به «با رادیو پیام به روز باشید»

وی با اشاره به اینکه رادیو پیام بلافاصله بعد از ترسیم افق جدید توسط رییس سازمان و تاکید معاون صدا، اقدام به طراحی آرایش جدید رسانه‌ای برای خویش کرده است، گفت: در آرایش جدید رسانه‌ای، ابتدا شعار شبکه به منظور شریان اصلی تغییرات پایدار تغییر کرد. حرکت از «رادیو پیام، رادیو لحظه ها» به «با رادیو پیام به روز باشید»، حرکتی علمی مبنی بر خبری‌تر شدن کل محتوای راهبردی شبکه رادیویی پیام بود. لذا ساختار یکسان و معمول این شبکه که ترکیبی از متن، موسیقی و خبر بود به ساختاری پخش محور و به لحظه در ارتباط با رویدادهای اجتماعی، طبیعی و … در آمد. آزمونی سخت در بهار ۹۸ که با سیلاب، کل کشور به چالشی بزرگ فرو رفت اما رادیو پیام بود که توانست به مرجعیت رسانه‌ای دست یابد و بهترین واکنش رسانه‌ای را از خود بروز و ظهور دهد.

مدیر رادیو پیام ادامه داد: پخش شبکه رادیویی پیام هم راستا با سایر بخش‌های این شبکه برای بکارگیری دانش الگوی تعالی سازمانی به عنوان مدلی که در جلسات تخصصی برای شبکه در آرایش جدید رسانه‌ای پیشنهاد شده بود تا آنجایی پیش رفت که شبکه را به شبکه‌ای پر مخاطب در نوروز ۱۳۹۹ مبدل ساخت. بکارگیری از ساختار دبیرخانه‌ای به بخش‌های شبکه امکان روزآمدی و بهره‌گیری از خبرساز بودن را می‌داد. لذا تمامی برنامه‌های قدیمی، در فرایند بهبود قرار گرفته و دیگر هیچ خبری از ساختارهای قبلی در کنداکتور جدید شبکه وجود ندارد، مگر آنکه همگی مشمول رشد، تغییر و تطبیق با کنداکتور جدید شده‌اند. رسیدن به اطلاع رسانی دقیق، سریع و صحیح از رویدادها، هدفی است که هم اینک شبکه رادیویی پیام به آن دست یافته است.

استفاده از نیروی جوان یک ضرورت راهبردی است

ملازاده با بیان اینکه استفاده از نیروی جوان و بهره گرفتن از توان فکری و اجرایی آن‌ها یک ضرورت راهبردی است، خاطرنشان کرد: شبکه رادیویی پیام می‌کوشد تا نهایت استفاده و بهره برنامه‌سازانه را ببرد. البته نمودار این شبکه در استفاده از سرمایه انسانی، نموداری ترکیبی است. یعنی هم از صاحبان تجربه به عنوان پیشکسوتان بهره می‌گیریم و هم از دانش آموختگان و فارغ التحصیلان نخبه در رشته تهیه کنندگی و سایر مشاغل. همچنین از رشدیافتگان در درون رادیو به عنوان برنامه‌سازان برجسته، گویندگان توانا و … استفاده می‌کنیم.

وی در پایان درباره استقبال مخاطبان از این شبکه رادیویی گفت: براساس نظرسنجی‌های دوره‌ای ما می‌دانیم که مخاطبان از وضعیت فعلی شبکه راضی هستند. این رضایت محصول کار جمعی و توسعه فضاهای برنامه‌سازی در تمامی درگاه‌های در اختیار شبکه از جمله رادیو نمای شبکه رادیویی پیام است. رضایت، روی دیگر سکه انتظاراتی است که مخاطب از شبکه خودش یعنی پیام دارد. لذا ما با مطالعه شاخص رضایت به اندازه‌گیری حوزه انتظارات دست خواهیم یافت. تحلیل محتوای آماری از نظرسنجی‌ها نیز خود یک ضرورت انکارناپذیر در حوزه ارتباطات است.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است