«آفرود مزه‌ها» ثبت‌کننده مزه‌های ایرانی است/ ادای دین به مادران ایران | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۵۷
بهاره رهنما در گفتگو با صبا:

«آفرود مزه‌ها» ثبت‌کننده مزه‌های ایرانی است/ ادای دین به مادران ایران

کارگردان مجموعه مستند «آفرود مزه‌ها» درباره این مجموعه و انگیزه شکل گیری آن توضیح داد.

بهاره رهنما کارگردان مجموعه مستند «آفرود مزه‌ها» در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره تجربه مستندسازی خود توضیح داد: من همیشه به مستندسازی علاقه داشتم زیرا از دوران جوانی دغدغه‌ام پرداختن به مسایل اجتماعی و بازتاب آن بوده‌ و فکر می‌کنم برنامه‌های مستند و مستندسازی می‌تواند گره‌های مشکلات جامعه را باز کند.

وی افزود: مستند اول من به دلایل خروج یکی از بازیگران آن به خارج از کشور نیمه‌کاره مانده است. مستند دوم من درباره مادران ایران است و با فراخوانی که درباره مادر شدن منتشر کردم تقریبا با ۳۰۰ زن چه کسانی که مادر بودند و چه کسانی که مادر نبودند صحبت کردم و در این مستند بود که متوجه شدم در میان زنان چه قصه‌های بکری برای نقل کردن وجود دارد.

این بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر درباره مجموعه مستند «آفرود مزه‌ها» عنوان کرد: به دلیل مشغله‌هایی که از دوران جوانی درگیر آن‌ها بودم هیچوقت به معنای واقعی با مفهوم «کدبانوی خانه» آشنا نشدم اما در این دوران قرنطینه کرونایی پس از زمان طولانی که در خانه مانده بودم متوجه دست‌هایم شدم که مانند مادرم رد و نشان آشپزی روی آن‌ها مانده بود و همان لحظه ایده ساخت «آفرود مزه‌ها» در ذهنم شکل گرفت.

وی افزود: خانه‌دار بودن یک اشتغال عجیب و عاشقانه و مادام‌العمر و همه جانبه است و مادران ما همه مددکاران اجتماعی، پرستار، آشپز و همچنین اقتصاددان هستند. من بچه سال‌های جنگ هستم و الان متوجه می‌شوم که چقدر مادران ما آن دوره از زمان را مدیریت کرده‌اند و فضای خانه را با گرم نگه داشتن آشپزخانه‌ها در هر شرایطی دلنشین می‌کردند.

این کارگردان درباره تفاوت این مجموعه مستند با دیگر برنامه‌هایی از این قبیل که در شبکه نمایش خانگی درحال پخش است، تاکید کرد: «آفرود مزه‌ها» ثبت مزه‌های ایرانی و خانه‌های ایرانی و نشان دهنده تنهایی‌ها، غم‌ها و شادی‌های مادران ایرانی است و با شعار «لبخند مادر، لبخند جامعه» ساخته شده است زیرا که یک خانواده شاد و سالم بسیاری از انرژی خود را از مادر خانواده می‌گیرد. به طور مثال یکی مادر خوشحال و با انگیزه باعث می‌شود همسر و فرزندانش در مواجهه با همکلاسی‌ها و همکارانشان افرادی منعطف تر و مثبت‌تری باشند و این دومینوی انرژی مثبت از خانه تا جامعه ادامه پیدا می‌کند.

وی افزود: این مجموعه مستند تنها یک برنامه سرگرم کننده نیست بلکه رسالت خاصی را برای ثبت و بزرگداشت مقام مادر ایرانی را در طول سال‌ها زحماتش در خانواده دنبال می‌کند.

کارگردان مستند «صدام کن: مامان» درباره انتخاب سوژه‌های «آفرود مزه‌ها» گفت: به دلیل اینکه آغاز فیلمبرداری این کار باید زودتر اتفاق می‌افتاد مدت کوتاهی برای فراخوان درنظر گرفته شد و ویدیوهایی نیز از شهرستان‌ها برای من ارسال شد ولی اولویت در فصل اول با ویدیوهای ارسال شده از تهران بود اما برای ادامه این کار در فصل دوم حتما به شهرستان‌ها نیز می‌رویم اما نکته‌ای که درباره فراخوان این مجموعه ناراحت کننده بود زمانی بود که از نزدیک به ۴۰۰ ویدیویی که برای من ارسال شده بود، افراد زیادی وقتی متوجه شدند خودشان باید مقابل دوربین قرار گیرند نتوانستند در این کار حضور داشته باشند.

وی افزود: برای انتخاب افرادی که در این مجموعه مستند حضور دارند ابتدا ویدیوی ارسالی آن‌ها مهم بود و سپس بیان و راحتی یک خانم خانه در مقابل دوربین و همچنین نوع خاص غذا و یا ترفندهای این خانم‌ها که به غذای ایرانی یک تازگی می‌بخشید.

این مستندساز با اشاره به اینکه در این مجموعه مستند قصد ایجاد فضای مسابقه‌ و رقابت را نداشته است، بیان کرد: برای همه شرکت کنندگانی که در این کار حضور دارند هدیه‌ای در نظر گرفته‌ شده است اما یک جایزه ویژه برای این مجموعه درنظر گرفته‌ایم که با آرای مردم به محبوب‌ترین مادر این فصل اهدا می‌شود. شرکت کنندگان یک قسمت از این مجموعه آقا هستند برای اینکه آشپزی آقایان نیز نشان داده شود، اما این قسمت توسط مخاطبان داوری نمی‌شود.

‌این کارگردان «آفرود مزه‌ها» درباره وضعیت فعلی این مجموعه مستند عنوان کرد: درحال حاضر هفت قسمت از این کار ضبط شده و ضبط هشت قسمت آن باقی مانده است. برای زمان نمایش این مجموعه درحال صحبت با پخش‌کننده کار هستیم، اما احتمالا چند قسمت از «آفرود مزه‌ها» پیش از محرم و ادامه آن پس از دهه محرم پخش خواهد شد.

این بازیگر درباره بازخورد این مجموعه مستند از سوی مردم گفت: فکر می‌کنم این کار بازخورد خوبی را از مخاطبان خود دریافت می‌کند زیرا کارهایی که دارای عناصر مادرانگی، صداقت و عشق هستند در میان مردم طرفداران خود را پیدا می‌کنند و امیدوارم به عنوان یک مادر ایرانی توانسته باشم با این مجموعه مستند قسمت کوچکی از دین خود به مادران ایران را ادا کرده باشم.

رهنما در پایان درباره تجربه ساخت این مجموعه عنوان کرد: مفهوم محبوبیت و درک مهربانی مردم را زمانی از نزدیک حس کردم که از پامنار تا فرمانیه، از کوچه پس‌کوچه‌های اطراف تهران و خانه‌های ۴۰ متری تا پنت‌هاوس های تهران مهمان خانه‌های مادران سرزمینم بودم و این تجربه بسیار آموزنده و دلنشینی برای من و گروه سازنده «آفرود مزه‌ها» بود.

مجری طرح این مجموعه به عهده رضا بهرامی، کارگردانی دوربین‌ها به عهده مجید فتاحی و کارگردان، ایده‌پرداز و مجری «آفرود مزه‌ها» بهاره رهنما است.


فاطمه شوقی

انتهای پیام/

 

2 دیدگاه