مرکز نوآوری و توسعه کسب و کارهای داده‌محور افتتاح می‌شود/ توجه به نوآوری‌ها | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۱۷
بابک زنده دل نوبری خبر داد:

مرکز نوآوری و توسعه کسب و کارهای داده‌محور افتتاح می‌شود/ توجه به نوآوری‌ها

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و نظارت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، افتتاح مرکز نوآوری و توسعه کسب و کارهای داده محور را برای گروه های استارتاپی نویدبخش ذکر کرد.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، بابک زنده دل نوبری مدیرکل دفتر برنامه ریزی و نظارت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، از افتتاح مرکز نوآوری و توسعه کسب و کارهای داده محور سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران خبر داد و گفت: مرکز نوآوری و توسعه کسب و کارهای داده محور این سازمان، در هفته نخست تیرماه سال جاری با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهور افتتاح می شود که راه اندازی این مرکز اتفاق خوبی برای گروه های استارتاپی خواهد بود.

بابک زنده دل نوبری درباره جزییات مرکز نوآوری و توسعه کسب و کارهای داده محور سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران توضیح داد: فضای کار اشتراکی، کافه رویداد، آکادمی لیبتک، سالن جلسات مشترک برای تیم ها و غیره از مهم ترین خدماتی است که توسط بخش خصوصی و با نظارت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در این مرکز به فعالان استارتاپی لیبتک (کسب و کارهای نوپای کتابداری و آرشیوی) ارائه داده می شود.

وی درباره روند اجرای پروژه لیبتک اظهار کرد: انتظار می رود پایان سال جاری بیش از ۸۰ درصد اهداف پیش بینی شده برای این پروژه محقق شود. ضمن اینکه باید در نظر داشت که اتمام کلان پروژه لیبتک، به مفهوم نهادینه شدن فرهنگ نوآوری در حوزه توسعه کسب و کارهای داده محور در کشور با محوریت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران خواهد بود و پس از آن نوآوری به عنوان یک فرایند مستمر در این حوزه به مسیر خود ادامه خواهد داد.

زنده دل نوبری بر ضرورت استقرار رویکردهای نوآورانه در سازمان های دولتی تاکید کرد و ادامه داد: در راستای تنوع بخشی به منابع درآمدی، استقرار رویکردهای نوآورانه در سازمان های دولتی لازم است. چرا که نوآوری در ارتقای بهره وری و عزم سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برای بهره بردن از ظرفیت های داخلی و کارآفرینان در قالب اکوسیستم لیبتک مهم و ضروری است.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و نظارت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تصریح کرد: البته از سال ۱۳۹۷ ستاد تحول دانش بنیان سازمان با دستور ریاست و با حضور معاونین و برخی از مدیران مرتبط به صورت منظم و هفتگی توسط معاونت پژوهش تشکیل می شود که میزان پیشرفت هر یک از برنامه ها و پروژه های کلان فناورانه در آنجا رصد می شود و انتظار می رود در سال جاری همه پروژه ها و برنامه های پیش بینی شده در حد قابل قبولی تحقق یابند.

زنده دل نوبری در ادامه با اشاره به حوزه های پنجگانه دفتر برنامه ریزی و نظارت در ساختار جدید سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران،بیان کرد: سال گذشته در حوزه برنامه ریزی راهبردی شاهد طراحی و رونمایی از داشبورد مدیریت استراتژیک سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بوده ایم. در این داشبورد شاخص های کلیدی عملکرد (KPI )های سازمان به عنوان نماگرهای وضعیت موجود کمک می کنند تا مدیریت ارشد در بخش های مختلف قادر به پایش و در صورت نیاز اصلاح روند حرکتی هر یک از بخش ها باشند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و نظارت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران «بهبود مستمر» را مهم ترین دستاورد سازمان در حوزه فرهنگ سازمانی در راستای ارتقای بهره وری عنوان کرد و گفت: به دنبال پیشبرد فرآیندهای سازمان با رویکرد کایزن، موفق شدیم با تلاش های ارزشمند مدیران و کارشناسان خبره، فرایند ارائه خدمات آرشیوی به پژوهشگران را که تا پیش از آن به طور متوسط ۶۰ روز زمان نیاز داشت در پایان سال ۱۳۹۸ به یک روز کاهش دهیم.

زنده دل نوبری درباره ضرورت توجه به توسعه نوآوری در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تصریح کرد: حقیقت آن است که در آینده ای نزدیک، هیچ سازمانی بدون توجه به نوآوری امکان بقا نخواهد داشت. اگر مفاهیم نوآوری در گذشته به عنوان راهکارهایی خلاق برای بنگاه های خصوصی مفهوم داشت، در شرایط کنونی دستگاه های دولتی نیز ناگزیر به ایجاد پلتفرم های نوآوری باز هستند.

وی تاکید کرد: با مرور روند بیست سال اخیر انتشارات ملی درمی یابیم که عناوین نشر در این بازه زمانی تقریباً ۶ برابر افزایش یافته اند. حال در نظر بگیرید که اگر حتی با همین روند خطی نیز انتشارات ملی افزایش یابد، با توجه به سیاست های کوچک سازی و چابک سازی دولت، چگونه می توان پاسخگوی نیاز روزافزون مخاطبان از لحاظ گردآوری، پردازش و اشاعه اطلاعات بود؟

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و نظارت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران یادآور شد: در سال ۱۳۹۸ با برگزاری نخستین رویداد کارآفرینی حوزه لیبتک تحت عنوان «ویتا» که با حمایت معاونت علمی و فناوری رییس جمهور، سازمان فناوری اطلاعات، صندوق شکوفایی و نوآوری، مرکز نوآوری دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران و مشارکت بخش خصوصی (شتابدهنده نوین تک) همراه بود، گام های آغازین استقرار اکوسیستم لیبتک برداشته شد. در ادامه نیز تلاش شد زیرساخت ها و منابع مورد نیاز در اختیار تیم های استارتاپی منتخب قرار داده شود. هرچند با توجه به نوپا بودن این حوزه در سازمان بدیهی است که کاستی هایی نیز وجود داشت که سعی شد در ادامه بهبود یابد.

به گفته مدیرکل دفتر برنامه ریزی و نظارت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، یکی از بزرگ ترین دستاوردهای رویداد ویتا، آشنایی کنشگران حوزه هوش مصنوعی با نیازمندی ها و چالش های فناورانه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بود. در واقع پس از آن بود که باب همکاری های مشترک در پروژه هایی همچون پردازش خودکار متون، استفاده از کاربردهای واقعیت افزوده و غیره در سازمان گشوده شد و با پیگیری های مؤثر بخش های فناوری اطلاعات و دیجیتال به ظهور رسید.

وی در ادامه به تاثیر شیوع ویروس کرونا بر پیشبرد فعالیت ها در این حوزه اشاره و اظهار کرد: کرونا با تمام سختی ها و مصائبی که برای جامعه داشت، فرصتی را فراهم کرد که با هماهنگی میان مدیریت های مختلف، بخشی از کارهای عقب افتاده چندین سال گذشته که قابلیت انجام در بستر فضای مجازی داشتند در یک فرایند ضربتی و با مدیریت بسیار خوب مدیران ذیربط به سرانجام رسیدند که آثار آن در ارائه خدمات به صورت دیجیتال به پژوهشگران در ایام کرونا به خوبی نمود یافت.

زنده دل نوبری اضافه کرد: با توجه به نوع فعالیت های دفتر برنامه ریزی و نظارت که بیشتر مبتنی بر برگزاری جلسات با مدیران و کارشناسان برای گردآوری و تحلیل اطلاعات بخش های مختلف سازمان در حوزه وظایف عملکردی است، سعی شد تا حد امکان از پتانسیل جلسات مجازی به ویژه در ایام کرونا بیشترین بهره گرفته شود، ضمن آنکه جلسات حضوری نیز با رعایت اصول فاصله گذاری اجتماعی به قوت خود باقی است.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و نظارت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در پایان درباره برگزاری رویداد دوم لیبتک با در نظر گرفتن شرایط کرونایی گفت: شرایط کرونا موجب شد که برنامه ریزی های پیشین برای برگزاری رویداد دوم که برای اسفند ۱۳۹۸ در نظر گرفته شده بود، به تعویق بیفتد که امیدواریم شرایط برای برگزاری آن در تابستان یا پاییز سال جاری فراهم شود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است