اجتناب برخی ناشران از انتشار رمان‌های وطنی/ بحران به ادبیات ایران رسید | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۲۳
مرجان بصیری با صبا مطرح کرد:

اجتناب برخی ناشران از انتشار رمان‌های وطنی/ بحران به ادبیات ایران رسید

مرجان بصیری که دو رمان آماده انتشار دارد از تغییر رویه برخی ناشران و اجتناب از انتشار رمان های ایرانی سخن گفت.

مرجان بصیری نویسنده در گفتگو با خبرنگار صبا درباره انتشار تازه ترین آثارش گفت: دو رمان آماده چاپ دارم با عناوین «سوپ سیاه» و «برای الیزه» که رمان «سوپ سیاه» را بعد از ۲ سال که به ناشری سپرده بودم و همه امور مربوط به چاپ و نشر آن انجام شده بود، به من بازگرداند و قرارداد را فسخ کرد و اکنون در جستجوی ناشر مناسب دیگری هستم.

بصیری درباره دلیل فسخ این قرارداد بعد از گذشت ۲ سال توضیح داد: تغییر رویه ناشر در انتشار رمان های ایرانی دلیل فسخ این قرارداد بود و به من اعلام کردند که بعد از این رمان های ایرانی چاپ نمی کنند به این دلیل که سود و منفعتی برای ناشران ندارد.

این نویسنده درباره رمان «برای الیزه» توضیح داد: این رمان حدود ۵۰۰ صفحه است که وقتی برای بررسی به دست ناشر بسیار شناخته شده و قدرتمندی سپرده بودم، آن را رمانی فوق العاده توصیف کرد اما اعلام کرد که انتشارات آنها نیز از انتشار رمان های ایرانی صرف نظر کرده است این در حالی است که گاهی با انتشار داستان ها و رمان های ایرانی از سوی برخی ناشران روبرو هستیم که به لحاظ محتوایی و ادبی کیفیت مطلوبی ندارد و این باعث تعجب است.

بصیری با اشاره به دشواری های پیش روی ناشران در سال های اخیر یادآور شد: به نظر می رسد که بحران کاغذ و نشر دامنگیر ادبیات ایران شده است و ناشران از انتشار آثار نویسندگان ایرانی اجتناب می کنند و ترجیح می دهند آثاری منتشر کنند که سبک ساده ای داشته و به ترجمه نزدیک باشد.

وی با بیان این که مشکل انتشار رمان های ایرانی شامل حال برخی از دوستان و همکاران او نیز بوده است، بیان کرد: شرایط انتشار کتاب ها مثل گذشته نیست و دوستانِ دیگر من نیز برای انتشار مجموعه داستان ها و کتاب های خود با همین مشکل مواجه هستند.

وی درباره رمان «سوپ سیاه» توضیح داد: این رمان داستان دختری است که بیماری خاصی دارد و  این بیماری روی زندگی او تاثیراتی گذاشته و در ادامه ماجراهایی برای او رخ می دهد که او را وارد فضای جدید و  عجیبی می کند. در زندگی او فرد ناشناسی حضور دارد که هرگز او را ندیده است اما حامی اوست و در نهایت طی ماجراهایی به نتیجه متفاوتی از زندگی خودش می رسد.

بصیری در پایان درباره رمان «برای الیزه» هم توضیح داد: این رمان بسیار پرماجراست و داستان سه شخصیت اصلی را روایت می کند که با وجود جهان بینی های متفاوت و گاه متضاد با هم دوست هستند و در حادثه ای ناچار به زندگی با همدیگر می شوند تا بتوانند مشکلی را حل کنند و در نهایت ماجراهایی اتفاق می افتد که هر کدام را به سرنوشت خاص خود پیوند می دهد و پایان غافلگیرانه ای برای مخاطب به همراه دارد که این پایان غافلگیرانه انتخاب من نبود بلکه ضرورت داستان این طور ایجاب می کرد.

تاکنون از این نویسنده، مجموعه داستان «گاهی بد باش» در نشر «روزنه»، مجموعه داستان «داستان یک شهر» و رمان «بت دوره گرد» در نشر «ققنوس» و رمان «شب نورد» در نشر «مروارید» به انتشار رسیده است.

فاطمه حامدی خواه

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است