راه‌اندازی آزمایشی شبکه پخش ۴k در تلویزیون ایران/ انیمیشن «چیا» اولین تولید این عرصه | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۲۵

راه‌اندازی آزمایشی شبکه پخش ۴k در تلویزیون ایران/ انیمیشن «چیا» اولین تولید این عرصه

نشست خبری برنامه‌های تابستانه مرکز پویانمایی صبا روز دوشنبه 26 خردادماه در صداوسیما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا، نشست خبری تشریح برنامه‌های تابستانه مرکز پویانمایی صبا صبح روز دوشنبه ۲۶ خردادماه در محل سالن جلسات ساختمان سیما برگزار شد.

محمدرحیم لیوانی رییس مرکز پویانمایی صبا در ابتدا در سخنانی بیان کرد: از همکاران همیشگی مان در رسانه ها که در مقاطع گوناگون یار ما هستند تشکر می کنم زیرا این باعث شده است توجه مردم و گروه های سنی مختلف به پویانمایی ایران جلب و باعث تغییر دائقه مخاطبان از پویانمایی های خارجی به داخلی شده است. آن چیزی که قرار است امروز در این جلسه بگویم کارنامه تولیدات پویانمایی صبا است. نزدیک به ۳۱۰۰ دقیقه برنامه جدید در قالب ۱۶ عنوان مجموعه پویانمایی جدید تابستان از شبکه های مختلف پخش می شود.

وی ادامه داد: برنامه جدیدی با نام «قاصدک ها» داریم که حدود ۳۱۲ قسمت است که مجموعه اول آن ۵۲ قسمتی است که تابستان پخش می شود. همچنین مجموعه دیگری را با نام «چیا» در بهمن ماه رونمایی کردیم که اولین مجموعه این پویانمایی در ۱۳ قسمت برای تابستان آماده پخش شده است.

این مدیر تلویزیون اعلام کرد: سری جدید مجموعه نقاش کوچولو، مثل نامه، مهارت های زندگی، آقا معلم، خروس زیرک، روباه کلک ۱۳ قسمت جدید، شکرستان ۱۳ قسمت جدید، تندر یوز ایرانی ۱۳ قسمت جدید، مجموعه فرآیند که تلفیقی از رئال و انیمیشن که علمی است در ۱۳ قسمت و مجموعه دوم جوانمردان در تابستان تقدیم شبکه ها می شود تا در ایام تابستان آن را پخش کنند و مجموعه های بعدی را در پاییز تقدیم شبکه ها خواهیم کرد.

بهار ۹۹ پرکارترین بهار تولیدات پویانمایی

رییس مرکز پویانمایی صبا بیان کرد: تولیدکنندگان پویانمایی کشور به عنوان یکی از فعال ترین تولیدات سمعی و بصری که با صداوسیما همکاری دارند و صداوسیما به عنوان بزرگترین سفارش دهنده پویانمایی از ابتدای کرونا همکاری خوبی با هم داشتند و بلافاصله تولیدات را از شرکت ها به خانه های تولیدکنندگان منتقل کردند. می توانم ادعا کنم که اختلالی در تولید پویانمایی ایجاد نشد و بهار ۹۹ پرکارترین بهار تولیدات پویانمایی بوده است. سال های گذشته ما از اواسط اردیبهشت کار را آغاز می کردیم اما الان از ابتدای فروردین ماه کار را آغاز کردیم‌.

سپس امیر سحرخیز رییس صنف انیمیشن خانه سینما در سخنانی عنوان کرد: با شیوع ویروس کرونا بسیاری از نیروهای ما که در استودیو کار می کردند به خانه هایشان منتقل شدند ولی باز هم در این شرایط  پویانمایی های مختلفی تولید کردند. البته زیرساخت هایی در این زمینه لازم است که باعث ارتقای کیفیت و بالابردن تولیدات می شود.

وی افزود: از آنجا که انیمیشن در زمان های بحران و خاص می تواند در زمینه اطلاع رسانی بسیار کمک کند پس برطرف شدن نیاز دوستان می تواند به شعار سال که جهش تولید است، تحقق بخشد. انیمیشن چاه نفتی است که هنوز از آن بهره برداری نشده است. وجود اینترنت پرسرعت تر و تامین زیرساخت ها می تواند به تولیدات بیشتر در این زمان کمک کند‌.

در ادامه فیلمی ۵ دقیقه از تولیدات جدید مرکز پویانمایی صبا که برای تابستان تدارک دیده شده است، نمایش داده شد.

انیمیشن ۴k تولید می‌کنیم

سپس لیوانی درباره انیمیشن ۴k «چیا» عنوان کرد: هر دو سال یکبار نوع تولیدات ما تغییر می کند. عناصر بصری در زمینه تصویر باعث شده است کیفیت های بالاتری را در زمینه تولید شاهد باشیم. برای آنکه فیلم و سریال ۴k تولید کنیم باید خود را تجهیز کنیم و کار با آن ها را یاد بگیریم اما در زمینه پویانمایی این کار متفاوت است چراکه باید دانش آن را مرحله به مرحله بیاموزیم و پیش تولیدی برای آن در نظر بگیریم. خوشبختانه باتوجه به آنکه بدنه پویانمایی کشور یکی از تحصیلکرده ترین افراد را دارد ما توانستیم سال گذشته انیمیشن ۴k تولید کنیم و تابستان امسال این مجموعه به پخش می رسد. همچنین شبکه های پخش این انیمیشن نیز در دست بررسی و آزمایش است. تولیدکنندگان گله می کردند که ما کارهای باکیفیت تولید می کنیم اما در زمان پخش کیفیت آن پایین می آید اما ایجاد این شبکه ها که خبر بسیار خوبی هم هست خیال تولید کنندگان را کمی راحت تر کرد.

سحرخیز هم درباره ایجاد شبکه ۴k توضیح داد: دوستانی که در فضای انیمیشن کار می کنند عمده کارشان فضای بصری است و آرزو داشتند در زمان پخش نیز این اتفاق برای انیمیشن آن ها رخ بدهد. ما به بازار خارجی انیمیشن «چیا» نیز فکر کردیم. این ارتقا از hd به ۴k سخت بود. حجم ذخیره سازی و کارهایی که در ۴k رخ می دهد بسیار بالاست و نمی توان به ایرادهای آن توجه نکرد. خوشبختانه با اینکه «چیا» تجربه اول این ارتقا بود به یک سطح خوبی رسیدیم اما باید بالاتر از این برویم. «چیا» در بازار خارجی غیر از ۴k بودن به دلیل محتوا و ساختار و سبک زندگی ایرانی و اسلامی خریدار دارد. ما تلاش کردیم در زمینه محتوا و فرم این کار را درجه یک جلو ببریم که امیدوارم نتیجه بخش باشد.

در ادامه فیلمی کوتاه از انیمیشن «چیا» با دو کیفیت HD و ۴K پخش شد.

در ادامه این نشست ابوالفضل صالحی مشاور معاون توسعه و فناوری و مدیر فناوری سازمان صداوسیما نیز در سخنانی بیان کرد:  تولید ۴k بسیار متنوع تر، جزییات بالاتر و تجربه جدید است. من همینجا از دوستان سینمایی ام می خواهم تولیدات ۴k را جدی تر بگیرند و حداقل اینکه نسخه تولیدی را به صورت ۴k و حتی بالاتر تبدیل کنند. شبکه ای که به صورت آزمایشی راه اندازی شده است بالاترین متد پخش تلویزیونی در جهان را که وجود دارد، دارا است. اولین مجموعه انیمیشنی که ما پخش خواهیم کرد مجموعه «چیا» از تولیدات مرکز پویانمایی صبا است و ما از این بابت خوشحالیم. امیدوارم این مسیر اداه پیدا کند و تولیدات ما ۴K و بالاتر از آن اتفاق بیفتد.

محور اصلی برنامه‌های مرکز صبا توسعه کمی و کیفی است

لیوانی درباره طرح های در دست تهیه گفت: ما دو محور اصلی در سیما دنبال می کنیمY یکی برنامه پنج ساله سیما است که از سال ۹۷ آغاز شده است. مراقب هایی نیز در این زمینه صورت گرفته که برنامه گام به گام جلو برود. محور اصلی ما توسعه کمی و کیفی برنامه ها است. یک برنامه ریزی محتوایی ابلاغ شده است که همه برنامه های تولیدی بر اساس آن برنامه ریزی محتوایی موظفند که برنامه سازی خود را انجام بدهند. شبکه های مختلف نیازهای متفاوتی دارند و ما نیازها را دریافت و بر اساس آن طرح می ریزیم و برنامه ها را تولید می کنیم.

وی درباره نبود برنامه های این مرکز در نظرسنجی مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما مطرح کرد: واقعیت این است که نظرسنجی از کودکان و خردسالان کار سختی است و بزرگتر ها باید نظر بدهند اما در این حوزه ها بیشتر اکتفا می شود به اینکه پدران و مادران درباره واکنش های فرزندان خود نظر می دهند. گروه های کارشناسی که درون شبکه ها موجود است کار ما را بررسی می کنند. کارهایی که زیر ۴۰ تا ۵۰ درصد مخاطب دارند و یا خنثی هستند از جدول تولید ما حذف می شوند. تقریبا تمامی برنامه هایی که مرکز پویانمایی صبا تولید می کند بلافاصله در جدول پخش قرار گرفته و روی آنتن می رود و این نشان از تولید برنامه ها متناسب با نیاز مخاطبان است.

انیماتورها هدف شرکت‌های خارجی برای جذب هستند

رییس مرکز پویانمایی صبا درباره توجه پویانمایی به موضوع سلامت گفت: یکی از محورهای برنامه سازی ما سلامت است و دو مجموعه سلامت محور در اوج کرونا به صورت دورکاری تولید شد. این مجموعه ها در فضای مجازی پخش شد. ۱۰ قسمت دو دقیقه ای با موضوع کرونا را بچه های مجموعه شکرستان ساختند. همچنین این مجموعه ها روی سایت وزارت بهداشت قرار می گرفت. در حوزه سلامت عمومی نیز برنامه های متعدد و وسیعی در جریان است. در این زمینه با شورای سلامت صداوسیما و شبکه سلامت و وزارت بهداشت نیز در ارتباط بودیم. برخی از مراکز مرتبط از ما خواستند برنامه هایی در این زمینه تولید کنیم. در همین زمینه باغچه سبزیجات برنامه ای است ۵۲ قسمتی در ۷ دقیقه که برای گروه خردسال تولید شده است.

لیوانی در ادامه با اشاره به اینکه هنرمندان پویانمایی هدف شرکت‌های خارجی برای جذب هستند، بیان کرد: سطح تولیدات پویانمایی کشور و تخصص افراد در این زمینه بسیار بالا است و خارجیان متقاضیان آن ها هستند. سازمان صداوسیما در دوره اخیر توجه ویژه ای به حوزه تولیدات پویانمایی داشتند‌ و بحث ارتقای کیفیت جهش پیدا کرد. ما سعی کردیم فقط کار جذاب تولید کنیم‌. صداوسیما بزرگترین حامی تولید صنعتی و نیمه صنعتی پویانمایی است. در حال حاضر ما با کمبود انیماتور و زیاد بودن پروژه ها مواجه هستیم. در حال حاضر قشری که در این زمینه فعالیت می کنند بین ۱۸ تا ۲۸ سال هستند و تولید آن ها مبتنی بر دانش و فناوری است و همه این افراد تحصیل کرده هستند. صداوسیما در زمینه پخش و در حد توان خود بسیار از ما حمایت کرد اما واقعا صنف پویانمایی نیازمند حمایت دولت هستند تا بحث های صادراتی و تولید مشترک اتفاق بیفتد. صداوسیما از حوزه تولید با تمام توان حمایت می کنید. تولید پویانمایی گران و طولانی است و شاید بخش خصوصی حوصله این کار را نداشته باشد. یکی از حوزه هایی که به شکل کامل می تواند اقتصاد خود را خودکفا کند پویانمایی است که امیدوارم با همت مجلس و کمیسیون فرهنگی آن بخش های جانبی پویانمایی نیز فعال شوند.

کرونا گستره همکاران ما را بیشتر کرد

وی درباره همکاری با انیماتورها در شهرهای دیگر بیان کرد: پخش تولیدات پویانمایی بر عهده شبکه‌ها است. ما به عنوان مرکز تخصصی تولید پویانمایی کشور دوستان از سراسر کشور با ما همکاری می کنند اما دوستان باید به یک سطحی برسند که بتوانند با ما همکاری داشته باشند. دوستان در مراکز استان ها ما را یاری می کنند. برخی از مجموعه های ما در اصفهان و شیراز و بخشی دیگر در شهرهای مختلف تولید می شود‌. کرونا برای پویانمایی یک فرصت ایجاد کرد و باعث شد گستره همکاران ما بیشتر شود. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها از انیماتورها در شهرهای دیگر استفاده می کنند.

رییس مرکز پویانمایی صبا با اشاره به اینکه این مرکز با تولیدات پویانمایی دیگر کشورها مقایسه می‌شود، گفت: ما با تولیدات تلویزیونی دیگر کشور ها مقایسه می شویم نه با تولیدات سینمایی. ما در سطح مجموعه تلویزیونی با دیگر کشورها مقایسه می‌شویم و نزدیک به آن ها هستیم. به لحاظ کارشناسی ما اصلا عقب نیستیم و کاملا در این زمینه ادعا داریم. تولید پویانمایی در ایران در هر دقیقه زیر ۴۰۰ دلار و در منطقه بین ۷ تا ۹ هزار دلار است. در حوزه کیفیت و نوع تولیدات ما فاصله آنچنانی با آن ها نداریم.

حضور بازیگران مطرح در مجموعه‌های جدید

لیوانی درباره توجه به مهارت‌های مختلف در تولید پویانمایی بیان کرد: ساخت انیمیشن «مهارت های زندگی» در موسسه هور از ۱۰ سال پیش اتفاق افتاده است. ۲۵ کارشناس در این انیمیشن مشغول فعالیت بودند. حدود ۵۴۰ قسمت در این زمینه تولید شد. در تمامی این سال ها این مجموعه بالای ۵۵ درصد مخاطب داشته است‌. این مجموعه در حوزه پرورش نیز بسیار فعال بوده است. لازم است بگویم که محور اصلی تولیدات ما بحث سبک زندگی است.

وی درباره کیفیت صدای انیمیشن ها عنوان کرد: ما یک پشتوانه دوبلاژ قوی را در صداوسیما داریم. استفاده از بازیگران توانا در این زمینه به ما کمک می کند. هنوز شهاب حسینی راوی «شکرستان» است. در مجموعه های جدید شاهد حضور بازیگران مطرح سینما و تلویزیون و دوبلورها هستیم.

با کمبود نیروهای انیماتور مواجه شده‌ایم

رییس مرکز پویانمایی صبا با اشاره به حضور عناصر فرهنگی در تولیدات صبا مطرح کرد: حضور این عناصر در پویانمایی نیز شدت گرفته است. مجموعه «مثل نامه» که ۱۵۰ قسمت از آن روی آنتن رفته است نمونه این کار است. در این مجموعه از سازها، آواز ها و گوشه های ایرانی استفاده شده است. ما این روند را ادامه خواهیم داد. اصرار ما بر این است که تولیداتمان شناسنامه ایرانی داشته باشند.

لیوانی درباره معوقات این مرکز تصریح کرد: ما در طی این دو سال با کمبود نیروهای انیماتور و تراکم پروژه ها مواجه شده ایم. واقعیت تولید اینگونه است. شرکت ها در حال حاضر به تربیت نیروهای متخصص می پردازند و من از علاقه مندان به این حوزه دعوت می کنند آموزش ببینند و فعالیت خود را آغاز کنند. معوقه ما صفر است که این نتیجه توجه سیما به ما است. در حال حاضر صرفا حامی و سفارش دهنده پویانمایی کشور صداوسیما است اما ما نیازمند حضور حامیان دیگر نیز هستیم‌.

سحرخیز در پایان جلسه گفت: خوشبختانه در طی دو سال اخیر به ویژه ماه های پایانی سال۹۸  با گزارشی که از شرکت ها گرفتیم، مطالبات آن ها پرداخت شده بود. ما با کمبود نیرو در زمینه تولید انیمیشن مواجه هستیم. ساماندهی افراد فعال در این رشته در صنف سازندگان انیمیشن یکی از کارهایی است ما در این زمینه انجام می دهیم‌.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است