موافق برگزاری جشنواره های تئاتر تحت هر شرایطی نخواهم بود/ مرکز تئاتر مولوی آماده میزبانی از مخاطبان است | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۶
مدیر تئاتر مولوی در گفتگو با صبا:

تئاتر مولوی با ۳ گروه اجرا را آغاز می‌کند/ دو سناریو برای جشنواره‌ها

امیرحسین حریری اعلام کرد که مرکز تئاتر مولوی آماده اجراها از اول تیر است و سه گروه مشغول تمرین هستند.

امیرحسین حریری مدیر مرکز تئاتر مولوی درباره آمادگی برای استقبال از مخاطبان در زمان بازگشایی سالن های نمایش در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر خبرگزاری صبا گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده قرار است از اول تیرماه نمایش ها آغاز شود و باید آمادگی های لازم را به استاندارد برسانیم تا نگرانی بابت سلامتی و امنیت مخاطبان، پرسنل و هنرمندانوجود نداشته  نباشد.

وی افزود: بخشی از فعالیت های ما بر اساس پروتکل‌های اعلامی ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره نوع فعالیت های فرهنگی و هنری خواهد بود در کنار آن با توجه به زیرساخت ها، نوع فعالیت های تخصصی و بازه های زمانی که به انواع تردد ربط دارد به گونه ای پیش می رویم که بتوانیم یک سری دستورالعمل های تکمیلی را هم تدوین کنیم و بر اساس آن ریسک به ابتلای بیماری را به حداقل برسانیم.

این مدیر تئاتری با اشاره به اینکه در شرایطی به سر می بریم که انجام کوچکترین کارهای روزمره هم با درصدی از ریسک همراه است، توضیح داد: سعی می کنیم با رعایت اصول بهداشتی و فاصله گذاری ها این ریسک را به پایین ترین سطح ببریم. در مجموعه تئاتر مولوی تمام تلاشمان بر این مبنا است که طبق پروتکل ها و هماهنگی گروه های نمایشی شرایطی را فراهم کنیم تا همه بدون دغدغه به فعالیت خود بپردازند.

آغاز اجراهای مولوی با ۳ نمایش

او با اشاره به جزییات نمایش هایی که قرار است در این تماشاخانه اجرا شود، بیان کرد: اسفند ماه سه نمایش داشتیم که با استقبال خوبی روبرو شدند اما با آمدن ویروس کرونا و طبق مصوبات آن زمان، معلق شدند. خوشبختانه هر سه نمایش پس از ابلاغیه جدید اعلام آمادگی کردند و هم اکنون در حال انجام تمرین های تکمیلی و آمادگی مجدد هستند تا بتوانند با بهترین کیفیت از اول تیرماه ادامه فعالیت دهند از طرفی با آن ها مذاکراتی داشتیم که با توجه به شرایط فعلی تغییراتی در اجراهای خود خواهند داد تا ریسک ابتلا به کرونا به کمترین سطح برسد.

مدیر تئاتر مولوی با تاکید بر اینکه تا الان هیچ مشکلی نداشته اند، گفت: گروه های پس از این سه اجرا هم تاکنون اجرای خود را منتفی نکرده اند و به طور قطع و به مرور زمان جلسه های تکمیلی و مذاکراتی با آن ها هم خواهیم داشت تا بتوانند طبق برنامه ریزی مدون تمرین های خود را آغاز کنند.

درخواست جدیدی را نمی پذیریم

حریری ادامه داد: از سویی با توجه به اینکه جدول برنامه هایمان بر اساس فراخوان سالانه تنظیم و بسته می شود پس برنامه ریزی ما تا قبل از تعطیلی اخیر به گونه ای بود که جدول نمایش ها را تا پایان شهریور مشخص کرده بودیم اما با این اتفاق، تاخیری حدود پنج ماه را داریم بنابراین فراخوان سالانه در اواخر پاییز امسال دوباره منتشر می شود تا برای نیمه اول سال آینده بتوانیم درخواست و پیشنهادهای اجراهای جدید را اخذ کنیم. در حال حاضر درخواست جدیدی را نمی پذیریم چون باید تعهدات باقی مانده را انجام دهیم ضمن اینکه تعدادی از جشنواره های تخصصی و دانشگاهی که مقرر بود تئاتر مولوی میزبانشان باشد معلق شدند که برای آن ها نیز نیاز به برنامه ریزی مجدد داریم تا تکلیف خودمان و این جشنواره ها مشخص شود.

او در پاسخ به اینکه تا چه حد به تئاتر آنلاین اعتقاد دارید و در برنامه کاری تئاتر مولوی قرار خواهید داد، عنوان کرد: یکی از فرصت هایی که محدودیت اخیر برای هنر و به طور مشخص مدیوم تئاتر به وجود آورد استفاده بهینه و بهتر از ظرفیت فضای مجازی است؛ ظرفیتی که باید بپذیریم تا الان نسبت به آن مغفول مانده بودیم و فقط در حوزه تبلیغات با آن ارتباط برقرار می کردیم اما شیوع ویروس کرونا و تعطیلی باعث شد که هنرمندان و متولیان تئاتر به فضای مجازی توجه بیشتری داشته باشند و بخشی از فعالیت های خود را به این سمت ببرند البته چون در ابتدای راه است با آزمون خطاهایی روبرو می شود و مشکلات عدیده ای در اجرای آن بوجود می آید ولی در کل این رویکرد جدید را مثبت ارزیابی می کنم و معتقدم به مرور و حتی با برگشتن فضای تئاتر به شرایط عادی، فضای مجازی را نمی توانیم از هنر تئاتر جدا کنیم چون به گونه ای شکل گرفته که چه بخواهیم و نخواهیم در بخش تولید و عرضه هنرهای نمایشی باید به آن توجه کنیم.

توجه به فضای مجازی جدی تر می شود

حریری اضافه کرد: مرکز تئاتر مولوی هم با توجه به جایگاه دانشگاهی که دارد باید به این جریان توجه کند، در گام اول تلاشمان بر این بود که بتوانیم فعالیت های علمی پژوهشی که به صورت فیزیکی و در قالب نشست های تخصصی و علمی برگزار می شد به صورت مجازی برگزار کنیم. در این راستا دو برنامه تخصصی را در دو موضوع مختلف شکل دادیم و در فضای مجازی از عمومی تا تخصصی، عرضه کردیم تا طیف گسترده تری از علاقه مندان و دانشجویان به آن دسترسی داشته باشند در ادامه هم نه تنها برنامه های علمی و پژوهشی را پیش می بریم بلکه در نظر داریم تمهیداتی هنری با تدوین و مکانیزم مشخص و هدفمندی در قالب فضای مجازی عرضه کنیم که مهمترین نکته مثبت آن جذب طیف حداکثری از علاقه مندان، جوانان و دانشجویانی هستند که شاید برای دیدن بسیاری از نمایش ها دسترسی نداشته باشند.

بیشترین ضرر مالی متوجه گروه های نمایشی شد

او درباره ضررکرد مالی تئاتر مولوی در ایام تعطیلی گفت: ماموریت های تئاتر مولوی بیشتر پیش بردن اهداف فرهنگی است و هدف های اقتصادی آنچنانی ندارد و جایگاهش علمی و در راستای فعالیت فرهنگی و اهداف عالی فرهنگی دانشگاهی تعریف شده است اما در عین حال از آنجایی که بخشی از هزینه ها را از فعالیت های روزمره تامین می کنیم این تعطیلی در فعالیت ها و هزینه های جاری ما مشکلات جدی وارد کرد و امیدواریم با نگاه مساعد و فرهنگی مسئولان امر به مشکلی برنخوریم و طی ماه های آتی و با شروع اجراها و استقبال مخاطبان بتوانیم این ضررها را تا حدودی جبران کنیم. البته ناگفته نماند بیشترین ضرر مالی متوجه گروه های نمایشی شد و امیدواریم با تمهیداتی که مدیران هنرهای نمایشی در نظر می گیرند این ضررها به حداقل برسد.

جشنواره تئاتر دانشگاهی معلق نشده است

مدیر مرکز تئاتر مولوی با تحلیل موضوع تعطیلی جشنواره ها با توجه به حمایت نکردن از برگزاری جشنواره های تئاتر عروسکی همدان و خیابانی مریوان توضیح داد: به طور طبیعی چند ماه سختی را در پیش داریم که باید با ارزیابی آن بهترین تصمیم ها اخذ شود و نمی توانیم پیش بینی اصلی درمورد برگزار شدن یا نشدن اتفاق ها و رویدادهای هنری داشته باشیم. اداره کل هنرهای نمایشی برای اینکه جشنواره هایی مانند خیابانی مریوان و عروسکی همدان را برگزار نکند دلایل محکمی داشت اما از این طرف هم می بینیم به عنوان نمونه در حوزه وزارت علوم، جشنواره ای مانند جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی با معوق شدن زمان از اردیبهشت به آبان ماه رسید و تا الان این جشنواره قطع نشده است اما اینکه در آینده و طی روزهای آتی با توجه به سیر بیماری و نحوه همه گیری در تهران و دیگر استان ها چه اتفاقی رخ می دهد باید صبر کرد و تصمیم های موردی گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه موافق تعطیلی جشنواره ها به طور خیلی کلی نیست، بیان کرد: به شخصه موافق تعطیلی جشنواره ها به طور خیلی کلی نیستم اما موافق برگزاری تحت هر شرایطی هم نخواهم بود. به نظرم باید موردی تصمیم گیری شود و برای برگزاری جشنواره ها دو سناریو تعریف کرد که سناریوی اول برگزاری طبق تقویم و برنامه زمانبندی شده است و سناریوی دوم اجرای جشنواره به گونه ای که ممکن است با محدودیت های جدی برخورد کنیم.

حریری در پایان گفت: به طور طبیعی شاید کارکرد اصلی بسیاری از جشنواره های ما عرضه تولیدات هنری است اما در کنارشان فعالیت های جنبی شکل می گیرد که این فعالیت ها می تواند در زمان محدودیت ها، در فضای مجازی عرضه شود و اجرای آثار هنری و نمایش ها را به زمانی که ثبات بیشتری داشته باشد موکول کنیم، بنابراین برای جشنواره تئاتر دانشگاهی و جشنواره تئاتر فجر هم باید با نزدیک شدن به آن ها تصمیم قطعی گرفت اما باید برای شرایط مختلف، متولیان و سیاستگذاران سناریوهای مختلفی در نظر بگیرند و بر مبنای آن عمل کنند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است