کارها را به دوش بخش خصوصی تئاتر انداخته و از حمایت شانه خالی کردند | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۵
توماج دانش‌بهزادی در گفتگو با صبا:

کارها را به دوش بخش خصوصی تئاتر انداخته و از حمایت شانه خالی کردند

توماج دانش بهزادی درباره وضعیت این روزهای تئاتر و رفتار مسئولان با هنرمند و هنر معترض توضیحاتی داد.

توماج دانش بهزادی بازیگر تئاتر و سینما درباره اجرای تئاتر آنلاین به خبرنگار حوزه تئاتر خبرگزاری صبا گفت: تئاتر آنلاین در دنیا یک تعریفی دارد و به عنوان آلترناتیو شناخته می شود یعنی فرد یا گروه تئاتری خارج از فضای سالن و در مکان ها با سوژه های مختلف بیرونی که در واقعیت هم وجود دارند اجراهایی انجام خواهند داد به عنوان نمونه یک گروه به دل کوچ نشین ها می روند به آن ها آموزش داده و دستاوردشان را در دنیا نمایش می‌دهند و یا شخصی به صورت آنلاین و تئاتر تک نفره به معبدی می رود و اجراهایی دارد. نمایش های آلترناتیو یک شکلی از تئاتر معترض نسبت به فضای سرمایه داری جامعه و کاملا نوپاست و کمپانی های بزرگ در اروپا به ویژه آلمان روی آن به طور جدی کار می کنند.

او افزود: متاسفانه بدفهمی در هر کاری رخنه کند اتفاق خوبی نمی افتد. ما همه چیز را به شکل عجیب و غریب وارد ایران می کنیم تئاتر آنلاین هم همین است یعنی نمی توان یک تئاتر صحنه ای را به همان شکل و ویژگی داخل گوشی موبایل آورد و به صورت مجازی مشاهده کرد این یعنی شکست حوزه تئاتر.

بازیگر نمایش «بیرون پشت در» ادامه داد: به شخصه کاملا با تئاتر آنلاین مخالفم و البته تمایل ندارم به آن ورود کنم و امیدوارم حداقل با بررسی کامل و دقیق به سمت تئاتر آلترناتیو برویم. تئاتر آلترناتیو در عین اینکه به فضای سرمایه داری معترض است پایگاه فکری هم دارد که می تواند با قدرت در حوزه های مختلف جریان سازی کند.

این بازیگر درباره اهمیت ندادن به حوزه تئاتر و به ویژه بخش خصوصی تئاتر گفت: من در چندین کشور خارجی و با کمپانی های مهم اجرا رفتم، هیچ کجا حتی در برادوی تئاتر خصوصی مانند ایران به این شکل نیست و استادان مهم در ایران‌ نیز نسبت به این جریان ایراداتی دارند.

او افزود: همیشه می گفتم مطمئن باشید با راه اندازی هرچه بیشتر بخش خصوصی مسئولیت را از دوش متولیان برمی دارید و در زمان بحرانی متوجه می شوید که پشتتان را خالی می کنند و این یعنی لطمه زدن‌ به بدنه اصلی تئاتر. نکته قابل تامل اینکه در زمان فعالیتتان تمام کنش های شما را بررسی می کنند و باید از فیلتر آن ها رد شوید اما زمان بحران مانند چند ماه اخیر و حتی در حالت عادی و در بخش هایی چون تبلیغات، کمک های مالی و… غیبشان می زند و شانه خالی می کنند.

بیشتر بخوانید

خاصیت تئاتر به زنده بودنش است/ بارها از تلویزیون خواستیم تله‌تئاتر را زنده کند

بازیگر سریال جدید احمد کاوری هستم/ تئاتر آنلاین ادامه پیدا می‌کند

این بازیگر ادامه داد: در زمان های بحرانی کنونی می فهمیم که پایه های استراتژیک تئاتر خصوصی در ایران سست است و واقعا باید برای آن ها که تلاش های زیادی هم انجام می دهند دلسوزی کرد. اگر سرمایه این عزیزان به درستی و در جاهایی که باید هزینه شود به خوبی مدیریت می شد خروجی های مثبت فراوانی داشت.

بازیگر فیلم «لباس شخصی» عنوان کرد: زمانی که یک سالن بخش خصوصی که با مشقت های فراوان شهرت و اعتباری پیدا می کند و پس از مدتی به دلایل مختلف شکست می‌خورد، فقط خودش ضربه نخورده است بلکه حداقل بیست گروهی که برای مدت ها برنامه ریزی اجرایی در این سالن داشتند لطمه خواهند خورد که این یعنی فاجعه چون قشر عظیم تئاتری آن هم فقط در یک تماشاخانه به بحران می رسد حالا این را به تماشاخانه های بیشتری تعمیم دهید ببینید چه عواقبی به دنبال دارد!

بازیگر فیلم «تدفین» گفت: از سویی طی چند سال اخیر بار کل تئاتر ما با استراتژی غلط و ناجوانمردانه دوستان مسئول روی دوش بخش خصوصی افتاده و شرایط بدی دارند البته که فکر می کنم این‌ دوستان خوشحالند چون شاید به این فکر بودند که چگونه می توانند گلوی بلندپروازی های بخش خصوصی و حوزه اندیشه را بگیریم و در این بحران چنین طرز تفکری را از آن ها با بی توجهی و حمایت نکردشان می بینیم.

او افزود: اصل تئاتر ما در چند سال اخیر در حال از بین رفتن بود و اگر همینطور پیش برود دیگر چیزی از آن تئاتر اصیل و با کیفیت باقی نمی ماند و فقط به تولید و اجراهای کم کیفیت و به صرف درآمدزایی آن‌هم برای فرار از مخارج روزمره و غم نان بسنده می‌شود. ما در این حوزه نیاز به نگاهی مهربان، پدرانه و دلسوز داریم.

امیدی به مجلس و کمیسیون فرهنگی ندارم

این بازیگر با اشاره به خواسته اش از کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: سال هاست امیدم را از بخش فرهنگی مجلس بریدم چون ساده ترین کارشان در حق منِ بازیگر تئاتر این بود که کارم را شغل حساب کنند بعد دیگر چه توقعی می توان از این عزیزان داشت؟! مطمئنم آقایان نماینده ای که با رای من روی کرسی مجلس نشسته اند و از حق افرادی چون من آن هم برای خواسته ای ساده دفاع نمی‌کنند، برای دیگر خواسته های مردم هم اقدام نخواهند کرد و اگر هم ورود کنند سطحی و برای تبلیغات است.

دانش بهزادی درباره حمایت کمپانی های خارجی تئاتر گفت: از طرف یک کمپانی ایتالیایی از ایران به میلان دعوت‌ شدیم این کمپانی بسیار معتبر است چون در حوزه تئاتر این کشور تابوشکنی کرده و تئاتر را از اشراف زادگی به دل مردم آورده است و آدم‌های بزرگی مانند برشت پشت آن بودند. آن ها یکماه از بلیت هواپیما تا خوراک، هتل و … من را تامین کردند هر روز به من پول و از هشت صبح تا شش عصر آموزش صفر تا صد راه اندازی یک‌ کمپانی را آموزش می دادند در آلمان نیز به راحتی از طریق یکی از دوستان فعال تئاتری با شهردار و… قرار کاری گذاشتیم، توجه کنید همه این ها در کشور غریب اتفاق افتاده است؛ جریان هایی که هیچگونه شباهتی با کشور ما ندارند و قیاسش هم شوخی است.

او افزود: متاسفانه در کشور خودم برای یک قرار ساده باید دردسر بکشم حتی درباره سفرم به ایتالیا به اداره کل هنرهای نمایشی رفتم و گفتم چنین فرصتی برای من‌ فراهم‌ شده بیایید و بهره برداری کنید اما اصلا استقبال نکردند! وقتی این اتفاقات را می بینیم و تجربه می‌کنیم متوجه می شویم اصلا قرار نیست به تئاتر این کشور توجه شود و اصلا وجودش برای هیچکس اهمیت ندارد و نباید حمایت شود.

بازیگر نمایش «فرشته مرگ» بیان کرد: واقعا چرا به حوزه فرهنگ توجه نمی کنند مگر مهربان تر، دغدغه مند تر و دلسوزتر از هنرمندان در همه جای دنیا وجود دارد؛ افرادی که دلشان می خواهد مشکلات و حتی خوبی ها را به بهترین شکل مطرح کنند تا بتوان از آن ها دستاوردهای درستی داشت. چرا من نمی توانم مسایل زنان و کارگردان را به میان آورم و حوزه های قدرت و … را نقد کنم. من که آدم عجیب و غریبی نیستم که با ورودم به این حوزه ها لطمه زننده باشم!

تا وقتی نقد نکنیم رشد نمی کنیم

او عنوان کرد: تا زمانی که مسئولان اجازه ندهند حرفه ای نقد و کاستی ها و نقص ها را بیان کنیم، رشد نخواهیم کرد. وقتی ضعف های خودمان را بشناسیم می توانیم آن ها را به سمت نقاط قوت تغییر دهیم.

این کارگردان تئاتر گفت: ما در حوزه فرهنگ طرد شدیم و به ته دره سقوط کردیم پس حداقلش این است که کاری کنیم سقوطمان دردناک تر نشود و جامعه کمترین آسیب را ببیند.

دانش بهزادی در پایان با اشاره به جدیدترین فعالیت خود بیان‌کرد: در حوزه بازیگری تئاتر کاری قبول نکردم اما حدود سه ماه است در آموزشگاه انجمن صنفی تئاتر تهران ورکشاپ گذاشتم و قرار است به نتایج متفاوتی در اجراهای خارج از سالن برسیم(تئاتر آلترناتیو). در سینما هم پیشنهادهایی دارم که ترجیح می دهم فعلا خبری نشود. از سویی منتظر بازگشایی سینماها هستم چون سه فیلم «لباس شخصی»، «تدفین» و «خط باریک قرمز» را آماده نمایش دارم.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است