ماجرای تعطیلی «ماه مهر» چه بود/ حذف یک گالری از گالری‌های تهران | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۹
مژگان والی‌پور در گفتگو با صبا:

ماجرای تعطیلی «ماه مهر» چه بود/ حذف یک گالری از گالری‌های تهران

رییس هیات مدیره موسسه «ماه مهر» با اشاره به انحلال موسسه و گالری «ماه مهر»، درباره مسایل و دلایلی که به این تصمیم منجر شد توضیح داد.

مژگان والی پور رییس هیات مدیره موسسه فرهنگی و هنری «ماه مهر» در گفتگو با خبرنگار صبا با اشاره به تعطیل شدن موسسه فرهنگی و هنری «ماه مهر» و همچنین نگارخانه «ماه مهر» گفت: در جمع هیات مدیره موسسه فرهنگی و هنری «ماه مهر» سه نفر حضور داشتیم که دو نفر از اعضا تصمیم به تعطیل کردن این موسسه و نگارخانه گرفتند و من به عنوان یکی از اعضای هیات مدیره تلاش کردم که به نوعی مانع تعطیل شدن این موسسه شوم ولی متاسفانه موفق نشدم.

وی درباره مشکلاتی که منجر به تعطیل شدن این موسسه شده است، توضیح داد: اگر چه مسائل مالی از جمله مهمترین مسائل پیش روی موسسه و گالری ماه مهر بود و برای ما مشکل ساز شده بود اما مشکلات دیگری هم وجود داشت به ویژه در یکی دو سال اخیر که این مشکلات مضاعف شده و این باعث خستگی همه نیروهای موسسه شده بود و در نهایت ما ناچار شدیم این موسسه را با حدود ۱۵۰۰ هنرجو و استادان بسیار خوبی که با این موسسه همکاری داشتند و همکاری کسانی که حدود ۱۵ سال برای این موسسه زحمت کشیدند، منحل کنیم و تلاش من برای ممانعت از انحلال آن به سرانجام نرسید.

والی پور تصریح کرد: ملک موسسه و گالری «ماه مهر» استیجاری است و هزینه های بالای اجاره این ملک و همچنین اداره کردن این موسسه به اندازه ای بود که قادر به تأمین این هزینه ها نشدیم.

مدیر گالری والی درباره افزایش شهریه هنرجویان هم بیان کرد: برای تامین هزینه ها، یکی از راه ها افزایش شهریه هنرجویان است اما ما نخواستیم که این فشار اقتصادی را به هنرجویان موسسه وارد کنیم چراکه باعث می شد بسیاری از علاقه مندان به دلیل گران بودن شهریه امکان استفاده از این برنامه ها را نداشته باشند، بنابراین فشار اقتصادی را خودمان متحمل شدیم و در نهایت این فشارها موسسه و گالری «ماه مهر» را از پا درآورد.

وی همچنین گفت: علیرغم آن که هنرجویان، استادان و پرسنل  از فعالیت های این موسسه رضایت کاملی داشتند و در طول ۱۵ سال گذشته تلاش کردیم که فضای سالمی را برای آموزش هنر علاقه مندان فراهم کنیم و با وجود آن که بسیاری از استادان هم  با راهنمایی های خود تلاش کردند که بتوانیم این موسسه و گالری را حفظ کنیم اما این تلاش ها به جایی نرسید.

والی پور درباره کمک هایی که از این موسسه دریغ شده است، اظهار کرد: از سال های اول راه اندازی این موسسه، تلاش کردیم که وام هایی را از وزارت ارشاد دریافت کنیم که بتوانیم مکانی را به عنوان پشتوانه مالی این موسسه خریداری کنیم و امروز از آن پشتوانه برای جلوگیری از انحلال موسسه بهره مند شویم اما متاسفانه این همکاری از سوی وزارت ارشاد صورت نگرفت. همچنین ساختمان هایی در شهرداری تهران و میراث فرهنگی هست که می شد با تسهیل شرایط آن در اختیار این موسسه و گالری قرار گیرد که از زیر بار اجاره این ساختمان خارج شویم که این امکان هم میسر نشده است و امروز ناچاریم ساختمانی را که روزی مخروبه بود و ما آن را برای یک محیط آموزشی و هنری تبدیل به ساختمان چند طبقه کرده ایم، تخلیه کنیم.

رییس هیات مدیره موسسه «ماه مهر» در پایان درباره امکان احیای این موسسه و گالری در آینده بیان کرد: من مطمئن هستیم که با وجود افراد تاثیرگذار در این زمینه روزی شاهد احیای این موسسه و نگارخانه خواهیم بود و من  هم همه تلاشم را می کنم که این چارچوب و تیم آن را حفظ کنم.

فاطمه حامدی خواه

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است