امروز نمی‌شود مثل دهه ۶۰ سینما را اداره کرد/ یکپارچه شدن تشکل تهیه‌کننده‌ها ضروریست | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۲۲
رییس سازمان سینمایی مطرح کرد:

امروز نمی‌شود مثل دهه ۶۰ سینما را اداره کرد/ یکپارچه شدن تشکل تهیه‌کننده‌ها ضروریست

رییس سازمان سینمایی به سیاست های سازمان و اتفاقات مربوط به مدیریت سینما در ماه های اخیر اشاره و توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری صبا، حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی امور سمعی و بصری در گفت‌وگویی با فریدون جیرانی به پرسش‌های او از ورود به عرصه مدیریت سینما تا نوع نگاهی که در حمایت از جوانان در سینما دنبال می کند و بحث داغ تهیه کنندگان سینما و شورای صنفی نمایش پاسخ داد. انتظامی در این مصاحبه با اشاره به بهره گیری از تکنولوژی روز، یادآور شد از سیاستگذاری تا اجرای امور در سینما با بهره گیری از این امکانات کاراتر و شفاف تر خواهد بود و یادآور شد بسیاری از تحولات مدیریتی سینما و تصمیمات در این ماه ها با هدف روزآمدسازی نظام اجرایی براساس بهره گیری از این امکانات گرفته شده است.

لزوم وجود تنوع دیدگاه‌ها در سینما

انتظامی در پاسخ به این پرسش که آیا در سیاست ها و برنامه های او زمان ورود به عرصه مدیریتی سینما برطرف کردن مشکلات برخی فیلم ها وجود داشته و آیا در این زمینه با وزیر فرهنگ صحبت هایی انجام داده بود یا خیر، گفت: آقای وزیر اساسا چنین دیدگاهی دارند که همه تفکرات درحوزه فرهنگ و سینما حضور داشته باشند و به دلیل عمق فکری‌شان از وجود تنوع دیدگاه ها استقبال می کنند و به عنوان مقام سیاستگذار و مجری از این جریان حمایت می کنند. سیاست های کلی نظام هم همین است بنابراین وقتی ما در چنین زمینه‌ای در حال مدیریت هستیم، پیرو کلیت حاکم پیش می‌رویم.

وی در جواب به این سوال که آیا خود او نیز به عنوان یک شخص به لزوم این تنوع نگاه ها قائل است یا خیر پاسخ داد: بله حتما اینطور است. حتی از جهت پسند شخصی هم اینطور نگاه می کنم که سختگیری در حوزه فکر و اندیشه به گسترش ابتذال می انجامد. همه این اعتقاد را دارند که طرفدار آزادی هستند، اما مهم این است که چه‌قدر به این حرف عمل می کنند.

حمایت از ورود نسل جدید در زمینه تهیه کنندگی، کارگردانی و بازیگری

انتظامی درباره ورود نسل جدید در سه عرصه کارگردانی و تهیه کنندگی و بازیگری به سینما و سیاست ها برای حمایت ها از این نسل گفت: سال گذشته جلسه ای با کارگردانان متولد بعد از انقلاب داشتم. این همه استعداد و خلاقیت در میان کارگردانان این نسل برایم جالب بود. در آن جلسه قول دادم چند کار باید برای آنان انجام دهم از جمله مسhله تهیه کنندگی. آنان این شکایت را داشتند که طی روند یافتن تهیه کننده و از سوی دیگر پیدا کردن سرمایه گذار به مشکلاتی می خورند که در نهایت اغلب مجبور می شوند از ساخت فیلم صرف نظر کنند و خواهان این بودند تعدیلاتی در نظام تهیه کنندگی رخ دهد، که نیاز بود در این زمینه اصلاحاتی انجام شود و نتیجه آن به تازگی منتشر شده است.

وی ادامه داد: فیلمسازان جوان به دنبال کارهای لوباجت انn و گاه به اشتباه این تصور به وجود آمده که بیگ پروداکشن ارزش است، علاوه براین به دلیل مناسبات غلطی که در سال های اخیر به وجود آمده هزینه تولید گاه بسیار بالا رفته است به همین دلیل ما طرح لوباجت را دنبال کردیم. براساس این طرح اعلام شد فیلمسازانی که به دنبال ساخت فیلم خلاق باشند در سال ۱۳۹۸، از ۱۰ فیلم و در سال ۱۳۹۹، هم از ۱۰ فیلم حمایت ویژه خواهد شد که البته در سال ۹۸ به دلیل این که طرح از نیمه سال اعلام شد، سه فیلم تولید شدند. امسال هم در تلاش هستیم تمامی ۱۰ فیلم مورد حمایت قرار گیرند.

رییس سازمان سینمایی درباره نوع کمک صورت گرفته نیز توضیح داد: ما اعلام کردیم در ازای پیش خرید رایت نمایش خانگی این آثار ۳۰۰ میلیون تومان به آن‌ها کمک می کنیم. برداشت ما این است که خود این کمک کننده است. همچنین این عدد در سال ۹۹ اصلاح می شود. در ضمن اعلام ما چنین بود که اگر فیلمی در اولویت های سازمان سینمایی جای بگیرد، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی وارد جریان مشارکت در ساخت آن می شود و برای وام ۴ درصد آن را معرفی می کند. این وام عمدتا متعلق به فیلمسازان جوان است تا آنان سهم بیشتری در سینمای ایران پیدا کند.

تغییر شیوه نظارت ها در سینما

انتظامی درباره تفاوت مدیریت نظارتی سینما در دهه ۹۰ با دهه های گذشته گفت: واقعیت این است که در دهه ۹۰ نمی توان همانند دهه ۷۰ در سینما و عرصه های فرهنگی مدیریت کرد. تغییرات ایجاد شده در جامعه و در زمینه تکنولوژی در اصل اجازه نمی دهد شیوه نظارت همانند گذشته باشد.

وی ادامه داد: وقتی شرایط عوض می شود باید مقررات هم تغییر کند. در پارادایم سابق نهاد سیاست‌گذار و دولت به استناد اسناد بالادستی و وظیفه اش چنین اعلام می کرد که شما باید مجوز بگیرد تا منتشر شوید، اما در پارادایم جدید وظیفه دولت‌ها عموما صیانت از تولید است و دولت باید بگوید که اگر از طریق من عبور کنی من از اثر تو صیانت می کنم تا کپی اتفاق نیفتد. از این رو خالق اثر ترجیح می دهد به خاطر اینکه اثرش مشمول صیانت شود، از این مسیر عبور کند.

جزییات آیین نامه تهیه کنندگی و لزوم عقب نشینی به نفع صنوف

رییس سازمان سینمایی امور سمعی و بصری درباره آیین نامه تهیه کنندگی و شکل گیری تشکل واحد تهیه کنندگی بیان کرد: شکل گیری تشکل واحد یک ضرورت است. این پیشنهاد هم برگرفته از مذاکرات خود تهیه کنندگان است و آنان معتقدند اگر یک صنف یکپارچه داشته باشند امکان اثرگذاری بیشتری دارند. البته باید به این نکته اشاره کنم که سیاست عمومی دولت و یا لااقل من این است که واگذاری اختیارات به صنوف اتفاق بیافتد، یعنی عقب نشینی به نفع صنوف. بنابراین اگر تشکل واحدی وجود داشته باشد، خیلی کارها را می توان به آنان واگذار کرد. تهیه کنندگان چند سال است که قصد دارند متحد شوند، اما به هر حال این روند هنوز به نتیجه نرسیده است و ما باید به تسریع این روند کمک کنیم.

وی با اشاره به انتقادات نظام نامه تهیه کنندگی تاکید کرد: یکی از کارهایی که ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال می کنیم این است که وقتی می خواهیم مقرراتی بگذاریم خودمان را عقل کل نمی دانیم و بعد از رفت و آمدها و جلساتی که با فعالان داریم، متن پیش نویس را روی سایت می گذاریم و از همه خواهش می کنیم به ما کمک کنید اشکالاتی برطرف کنیم. در این میان برخی نظرات خود را حضوری اعلام می کنند و برخی در ایمیلی که در سایت گذاشته شد، دیدگاه خود را بیان می کنند. نظام نامه تهیه کنندگی هنوز رسمی نشده است و این نظام نامه پس از دریافت نظرات مختلف نهایی و اعلام خواهد شد.

بازگشایی سینماها و اکران بعد از کرونا

انتظامی درباره زمان بازگشایی سالن های سینما و شروع نمایش فیلم ها تشریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد خود را برای زمان بازگشایی سینماها به ستاد ملی کرونا داده است. اگر شرایط در مورد بیماری کرونا همین روندی باشد که اکنون شاهد هستیم طی یکی دو هفته آینده سینماها باز خواهد شد، اما بسته به تغییر وضعیت بیماری، امکان تصمیم گیری تازه نیز وجود دارد.

وی افزود: در زمینه سامانه فروش بلیت های سینما کارهای لازم را انجام داده ایم و فیلم ها مشخص و شرکت های پخش در جریان قرار خواهند گرفت، تا کارهای لازم را برای اکران انجام دهند.

این مسئول درباره فیلم هایی که در این زمان اکران خواهند شد، گفت: اولویت با فیلم هایی است که قرار بود اکران شوند و همچنین یک یا دو فیلم جدید هم در جدول اکران جای می گیرد. در دوره پس از بازگشایی به دلیل وضعیتی که در این ماه ها وجود داشته باید فیلم های پرقدرتی روی پرده بروند تا همانند یک لوکوموتیو اکران را به حرکت درآورد.

وی با توجه به موضوع جبران ضرر سینماها به دلیل تعطیلی چند ماهه خاطر نشان کرد: ما در این مدت توانستیم بخشی از ضررها را جبران کنیم. واقعیت این است که سینما فقط همان سالن سینما را شامل نمی شود، زنجیره ای را تشکیل می دهد که ما باید همه آن را می دیدیم. برای این موضوع از روزهای اول ستاد کرونا را از روزهای نخست تشکیل دادیم و تاکنون هشت نه جلسه داشتیم. در آن جلسه به اولویت هایی درباره فعالان سینما و سیاست گذاری ها در نظر داریم.

انتظامی از مسائلی که در این جلسات مورد توجه قرار گرفته است، توضیح داد: یکی از ویژگی های سینما این است که فعالان به شکل فصلی کار می کنند و بنابراین طی گفت‌و‌گو با خانه سینما سایتی تعیین شد که افراد در صورت نیاز، فرم خوداظهاری را تکمیل کنند تا به کمک آن اطلاعات کمک به افراد صورت بگیرد. اطلاعات آنان با اطلاعات ثبت شده از صنوف در خانه سینما تطبیق داده شد و ۱۷۰۰ نفر تعیین شدند و بسته های حمایتی از طریق خانه سینما در اختیار آنان قرار گرفت.

رییس سازمان سینمایی گفت: از طرفی ۲۱ فیلم برای اکران نوروزی آماده و متقاضی بودند، از میان این فیلم ها قرار بود هفت فیلم اکران شود، همه این فیلم های آماده به جهت معطل ماندن سرمایه شان برای گرفتن وام ۴ درصد معرفی شدند و البته حمایت‌‎هایی هم صورت گرفت و فیلم هایی هم در اکران آنلاین و شبکه نمایش خانگی قرار گرفتند، و در این حوزه با این حمایت‌ها برنامه هر روز یک فیلم تحقق پیدا کرد. این حمایت برای اکران آنلاین ۵۰ میلیون تومان به علاوه ۱۰ میلیون تومان اگر امکان پخش تیزر در تلویزیون را دارا نباشند تعیین شد.

بهره گیری از فرصت اکران آنلاین

انتظامی دیدگاه خود را درباره اکران آنلاین عنوان کرد: اکران آنلاین یک ظرفیت جدید برای سینماست. ما در شرایط عادی نمی توانیم فیلم زیادی در طول سال بسازیم، زیرا محدودیت اکران داریم. وقتی تعداد تولیدات به بیشتر از ۱۰۰ فیلم می رسید سینماگران نگران وضعیت اکران می شدند، اما با اضافه شدن ظرفیت اکران آنلاین و این که این باور به وجود آمد که اکران آنلاین و پیوستن به شبکه VOD می تواند به کمک نمایش فیلم ها بیاید، امکان تولید بیشتری نیز برای سینمای ایران فراهم می شود.

وی در پاسخ به پرسش که آیا سیاست حمایت از اکران آنلاین از سوی سازمان سینمایی پیگیری می شود، گفت: بله حتما چنین است و همین طور ما بحث های حقوقی را هم در این زمینه پیگیری می کنیم. تا پیش از این وقتی فیلم ها ساخته می شد، رایت تلویزیون، دی‌ وی‌ دی و وی او دی داشت و حالا از نگاه من اکران آنلاین خود یک ظرفیت جداگانه است و باید به لحاظ حقوقی این موضوع بررسی وتقویت شود.

این مسئول درباره جلوگیری از دانلود فیلم ها گفت: به طور طبیعی راهکار آن یافته می شود. اگر دستگاه سیاستگذار بگوید وظیفه من این است که فیلم به طور غیرقانونی منتشر نشود، اتفاقا بیشتر پدری خود را نشان می دهد. با گسترش اکران آنلاین یکی از وظایف ستاد صیانت از آثار این است که همانند یافتن سرحلقه قاچاق فیلم های سینمایی، با همکاری پلیس فتا و دادستانی و سایر بخش های مرتبط و همچنین فیلتر کردن سایت های دانلود، مانع از این کار شود. و در همین مدت نیز این کار انجام شد.

رییس سازمان سینمایی با اشاره بر آمارهای موجود از فروش فیلم ها به صورت آنلاین تاکید کرد: آمار با جزییات فروش فیلم ها در مورد اکران عمومی در دسترس علاقه مندان و محققان وجود دارد، و من از دوستان خواسته ام این وضعیت در مورد اکران آنلاین هم به وجود آید. باید داده کاوی درستی در این زمینه صورت بگیرد چون هم فعالان سینما و هم حتی جامعه شناسان و گروه های دیگر به این اطلاعات نیاز دارند. یک یا دو از این فیلم هایی که اخیرا اکران آنلاین داشتند حتی فراتر از انتظار افراد خبره فروختند و این نکته مهمی است.

رده بندی سنی فیلم ها از سرگرفته می شود

رییس سازمان سینمایی درباره سرنوشت رده بندی سنی فیلم های سینمایی که چندی پیش از سوی قوه قضاییه با چالشی رو به رو شده بود، گفت: این چالش برطرف شده است. ریشه آن هم به گروهی برمی گشت که این سوءتفاهم را به وجود آورده بودند که دولت می خواهد به فیلم های خلاف اخلاق با عنوان دادن رده بندی سنی مجوز دهد در حالی که بحث اصلا چنین نبود.

وی در ادامه با اشاره به ساز و کار شورای پروانه نمایش، شکل کار در کارگروه رده بندی سنی را چنین شرح داد: شورای پروانه نمایش براساس موارد قانونی به فیلمساز می گوید بخشی از فیلمش مجاز است در فیلم باشد یا نه، اما موضوع ما در بحث رده بندی سنی این است که بعضی موضوعات مغایرت قانونی ندارد، اما برای یک طیف خاص سنی نیازمند توجه است.

انتظامی در پایان درباره ۳۰ نفری که شورای رده بندی را تشکیل می دهند، تاکید کرد: در این شورا، جامعه شناس، روانشناس، فیلمساز، روزنامه نگار دیده می شود. این ترکیب فیلم را می بینند و می گویند این پلان یا سکانس برای چه سنی مناسب نیست و در نهایت لیست به فیلمساز داده می شود و به کارگردان گفته می شود اگر می خواهد فیلم بدون رده بندی سنی اکران شود این بخش ها باید حذف شود و اگر مایل به حذف نیست پس رده بندی اعمال می شود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است