وجدان کاری اجازه نداد در دوران کرونا دوربین را زمین بگذارم/ تصاویر ساز زدن بر پشت‌بام‌ها | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۳۰
ابراهیم نوروزی در گفتگو با صبا:

وجدان کاری اجازه نداد در دوران کرونا دوربین را زمین بگذارم/ تصاویر ساز زدن بر پشت‌بام‌ها

عکاس آسوشیتدپرس و برنده جایزه ورلدپرس فتو درباره اهمیت پروژه های عکاسی خود در این روزها و اهمیت کار عکاسان خبری گفت.

ابراهیم نوروزی عکاس خبرگزاری آسوشیتدپرس و برنده جایزه ورلد پرس فتو (World Press Photo) در سال ۲۰۱۳ در گفتگو با خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری صبا درباره مجموعه آثاری که در شرایط شیوع ویروس کرونا ثبت کرده است و چگونگی شروع عکاسی در دوران پراسترس شیوع این بیماری بیان کرد: روز اول چندان موضوع شیوع کرونا را جدی نگرفته بودم و تصور نمی‌کردم اینقدر جدی و خطرناک باشد ولی بعد از مدتی در سراسر دنیا شیوع پیدا کرد و این موضوع برای همه بسیار ترسناک شده بود به طوری که حتی بسیاری از عکاسان و خبرنگاران دنیا هم به دنبال این قضیه دورکار شدند. عکاسان و دوستان بسیاری نیز متاثر از این شرایط، درباره خطرات شیوع این ویروس تاکید می کردند و به همین دلیل هم عکاسی نمی کردند و برای عکاسی از خانه خارج نمی شدند اما بعد از مدتی با خودم گفتم ما این شغل را انتخاب کرده ایم، کار ما عکاسی خبری و کار رسانه ای است و قشری نیستیم که مثل دیگران به دلیل وجود خطر در خانه بمانیم. اگر چه من خودم ترسی از این موضوع ندارم اما طبیعی است که همه نگران باشیم. به هر حال وظیفه ما این است که در همین شرایط هم کار کنیم و زمانی که این حرفه را انتخاب کرده ایم حق نداریم به دلیل وجود خطراتی که هست مثل بقیه در قرنطینه خانگی بمانیم.

وی افزود: اگر عکاسان خبری بخواهند مثل دیگران عمل کنند، هیچ وقت هیچ کسی اتفاقاتی را که در این شرایط در سراسر دنیا رخ می دهد، نخواهد دید. همان طور که در دوران جنگ اگر عکاسان خبری در منطقه جنگی حضور پیدا نکنند، هیچ عکسی از جنگ منتشر نخواهد شد بنابراین باید در شرایط بد و خطرناک در هر دوره ای، عکاسان خبری حضور داشته باشند و عکاسی کنند تا این وقایع در تاریخ ثبت و ماندگار شود.

این عکاس با اشاره به اهمیت عکاسی از تاثیرات شیوع یک ویروس جهانی گفت: شیوع ویروس کرونا یک اتفاق تاریخی است که در زندگی بشر روی داده است؛ ویروسی که همه دنیا را فراگرفته و همه دولت ها و مردم را زمین گیر کرده است و درست مثل بروز یک جنگ جهانی است و باید از این شرایط عکاسی و آن را ثبت کرد. بسیاری از دوستانم تاکید داشتند که برای حفظ سلامت خودم در این شرایط عکاسی نکنم و از خانه خارج نشوم و من گفتم وقتی ما آثار عکاسان بزرگ دنیا مثل رابرت کاپا را نگاه می کنیم می بینیم که او در همین شرایط سخت و پر ریسک عکاسی کرده است و  همه تصاویر موجود از نورماندی از روی عکس های رابرت کاپا ساخته شده است. کاپا برای عکاسی از این اتفاق از مقابل تیربارهای آلمانی عبور کرده و بارها و بارها مرگ را به چشم خود دیده است. او هم این حرفه را انتخاب کرده است و در همین شرایط خطرناک باز هم کارش را انجام داده است. ما هم اگر در این جنگ ها نبوده ایم، حالا زمانی است که باید در صحنه حضور داشته باشیم. خطرات این ویروس بیشتر از خطراتی که عکاسان بزرگ دنیا در جنگ ها با آن مواجه بوده اند، نیست. ما می توانیم با رعایت همه اصول بهداشتی از خودمان محافظت کنیم و کار کنیم. به هر حال با وجود مخالفت بسیاری از دوستان و همکارانم برای حضور در اجتماع، من رفتم و کارم را انجام دادم چون یک عکاس خبری هستم و باید در همین شرایط هم کارم را می کردم.

نوروزی درباره پروژه هایی که در شرایط قرنطینه خانگی و اوایل شیوع ویروس کرونا کار کرده است، توضیح داد: در ابتدا یک پروژه را با عنوان «مکان های خالی» کار کردم. تصاویری از همه مکان های خالی شهر مثل ترمینال ها، پارک ها، زمین های ورزشی و … را کار کردم که نشان بدهم این ویروس باعث شده مردم خودشان را در خانه حبس کنند و شهر خالی از مردم است. سوژه دیگری که کار کردم، درباره ضدعفونی شهر و مکان های عمومی بود و بعد از آن فکر کردم که درباره زندگی مردم در این شرایط جدید کار کنم؛ مردمی که به دلیل یک ویروس ناچار شده اند خودشان را در خانه هایشان حبس کنند و این اتفاق عجیبی است که برای همه مردم دنیا رخ داده است.

وی با اشاره به دشواری های عکاسی از زندگی مردم بیان کرد: عکاسی از زندگی روزمره مردم در شرایط قرنطینه خانگی کمی سخت بود به این دلیل که مردم به سختی اجازه می دهند که یک عکاس وارد فضای زندگی شخصی آنها شود و عکاسی کند به همین دلیل درخواستی را در فضای مجازی منتشر کردم و از مردم خواستم که اگر تمایل دارند به من اجازه بدهند که از فضای زندگی شخصی آنها در شرایط قرنطینه خانگی عکاسی کنم که البته نتیجه چندانی نداشت و برخی هم برداشت اشتباه از درخواست من داشتند و خودشان عکس هایی را برای من فرستاده بودند. به هر حال هماهنگ کردن این موضوع دشوار بود و در نهایت چیزی که انتظار داشتم، اتفاق نیفتاد ولی همچنان اگر شرایط آن فراهم شود برای عکاسی از زندگی مردم در این شرایط قرنطینه خواهم رفت.

عکاس آژانس آسوشیتدپرس درباره پروژه عکاسی از نوازندگان اظهار کرد:  اتفاق جذابی در اروپا رخ داد و در ایتالیا که میزان مرگ و میر بسیار بالا رفته بود، همه مردم را وادار به قرنطینه خانگی کرد و در این شرایط نوازندگان این کشور برای روحیه بخشی به مردم محله خود روی پشت بام ها، بالکن ها و پشت پنجره های خانه هایشان حضور یافتند و شروع به نواختن ساز کردند و به نظرم این کار انسانی بسیار قشنگی بود و فضایی شبیه فیلم سینمایی را ساخت. این کار زیبا به دیگر کشورهای دنیا هم تسری پیدا کرد و در ایران هم برخی نوازندگان تصمیم گرفتند همین کار را بکنند. در یکی از صفحات هنری اینستاگرام، تصاویری از نوازندگان ایرانی را دیدم که روی پشت بام ها و بالکن هایشان ساز می زدند و با همکاری دوستانی که این صفحه هنری را داشتند، توانستم از این نوازندگان در حین نواختن ساز روی پشت بام ها و بالکن ها عکاسی کنم.

وی افزود: نواختن ساز در این شرایط هم برای خود نوازندگان حال خوبی را به همراه داشت و هم برای همه همسایگانی که صدای سازشان را می شنیدند روحیه بخش بود. در ادامه کار این پروژه، با همکاری همین نوازندگان، با نوازندگان دیگری هم آشنا شدم و از کارشان در شرایط قرنطینه عکاسی کردم که در نهایت یک مجموعه عکس شد. این کار به نظرم در شرایطی که بسیاری از مردم با ترس و استرس در زندگی روزمره خود روبرو بودند، کاری بسیار انسانی و جذاب بود.

نوروزی درباره اهمیت پرداختن به تاثیرات یک اتفاق در زندگی مردم در رشته عکاسی بحران بیان کرد: در عکاسی خبری و عکاسی جنگ و بحران به دو شیوه کار می کنند یا از خود یک اتفاق مثل جنگ یا بلایای طبیعی عکاسی می کنند و یا از اتفاقاتی که در حاشیه یک رویداد رخ می دهد عکاسی می کنند و به طور مثال به تاثیرات جنگ یا بلایای طبیعی در زندگی مردم می پردازند. در شرایط شیوع ویروس کرونا هم از خود این ماجرا تصاویری در دنیا منتشر شده بود که شامل مردم ماسک زده، بیماران کرونایی و… می شد اما تصاویری که به شکل غیرمستقیم به این موضوع بپردازد و اثرات آن را نشان دهد، ندیدم.

وی درباره اهمیت عکاسی از حواشی و تاثیرات ویروس کرونا بر زندگی مردم اظهار کرد: در شرایطی که مردم دچار استرس بودند و حال خوبی نداشتند چنین اقدامی از سوی هنرمندان حال شان را خوب می کرد اما این اتفاق تا زمانی که من از آن رویداد عکاسی نکنم و عکسی از آن منتشر نشود، بسیاری از وجود آن بی اطلاع خواهند بود و زمانی که من به عنوان عکاس خبری این اتفاق را در حاشیه شیوع ویروس کرونا عکاسی کنم و منتشر شود، آن زمان مردم با دیدن این تصاویر متوجه می شوند که حالا در این شرایط سخت چطور می توانند حالشان را خوب کنند و در نهایت این تصاویر انرژی مثبتی را به همه منتقل می کند.

نوروزی با اشاره به استقبالی که از این مجموعه آثار صورت گرفته است، بیان کرد: این تصاویر به خوبی دیده شد و بیشتر رسانه های معتبر دنیا این تصاویر را منتشر کردند و جهانی شد و از همین طریق هم مطبوعات ایران این تصاویر را دیدند و منتشر کردند و با استقبال خوبی روبرو شد.

وی افزود: این تصاویر از یک زاویه دیگر به موضوع کرونا اشاره داشت و فارغ از ترس و استرسی که یک ویروس در دنیا ایجاد کرده بود، نشان می داد که هر کس به سهم خود چه کاری می تواند برای خوب کردن حال خودش و اطرافیانش انجام دهد و از این منظر یک کار خوب و انسانی بود. اگرچه من هیچ وقت از کار خودم راضی نیستم اما مجموعه عکس نوازندگان با این وجود مورد استقبال خوبی قرار گرفت.

نوروزی درباره پروژه عکاسی از مراسم کفن و دفن کسانی که به دلیل ویروس کرونا از دنیا رفته بودند، توضیح داد: در ادامه به این موضوع فکر کردم که برای ثبت یک اتفاق تاریخی باید اصل موضوع و بخش تلخ ماجرا را نیز به تصویر بکشم و به دنبال آن سراغ کسانی رفتم که به دلیل ویروس کرونا، عزیزانشان را از دست داده بودند و به این ترتیب از مراسم کفن و دفن کسانی که بر اثر کرونا از دنیا رفته بودند و شرایطی که بازماندگانشان داشتند، عکاسی کردم. در این پروژه علاوه بر عکاسی از این مراسم کفن و دفن، در خانه بازماندگان این اموات هم حضور یافتم و با آنها حرف زدم و صحبت هایشان را ضبط کردم و از خود این ماجرا هم عکاسی کردم که این پروژه هم بسیار مورد استقبال قرار گرفت و در رسانه های بسیاری بازنشر شد.

نوروزی درباره پروژه های بعدی خود گفت: در ادامه هنوز هم در حال بررسی هستم که ببینم چه کارهای دیگری می توانم انجام دهم که همه ابعاد این ماجرای شیوع یک ویروس جهانی را ثبت تاریخی کنم و همچنان روی همه این موضوعات که تاکنون کار کرده ام، باز هم کار خواهم کرد و به زوایای جدیدی برای پرداختن به این موضوع هم فکر می کنم. همه این پروژه های عکاسی در قالب یک مجموعه بزرگ قرار دارند و کار روی آنها تا زمانی که ویروس کرونا و این شرایط هست، ادامه دارد.

این عکاس خبری درباره تاثیر ویروس کرونا روی زندگی خود عکاسان توضیح داد: کرونا تاثیراتش را روی همه عکاسان دنیا گذاشته است. بخش بسیاری از عکاسان مثل بقیه مردم از این اتفاق به دلیل حفاظت از جان خودشان و نزدیکانشان بسیار رعایت می کنند و برخی هم خودشان را به همین دلیل محدود کردند و عکاسی نکردند ولی برخی از عکاسان هم به این فکر کردند که در این شرایط قرنطینه از زندگی خودشان و اطرافیانشان عکاسی کنند و این اتفاق قشنگی است که اگر نمی توانی کار کنی و از خانه خارج شوی، نزدیک ترین اتفاقات پیرامون خودت را خوب و درست ببینی و به سادگی از آن نگذری که بسیاری از عکاسان این کار را کردند که به نظرم کار زیبایی بود.

وی افزود: عکاسان خبری هم مثل همه آدم ها در اوایل بروز یک اتفاق دچار ترس و اضطراب می شوند و به مرور زمان این موضوع برایشان عادی می شود و زمانی که یکی دو عکاس شروع به عکاسی در شرایط سخت و پر ریسک کنند، دیگران هم رفته رفته وارد میدان می شوند و بدون اضطراب  شروع به کار می کنند. البته عکاسانی که خودشان را قرنطینه کردند هم کار درستی کردند ولی به هر حال برخی دیگر هم بنا به دلایلی که داشتند از قرنطینه خارج شدند و شروع به کار کردند که به نظرم این کار آنها نوعی خط شکنی بود و دیگر عکاسان هم به مرور انرژی گرفتند و وارد کار شدند. به هر حال با وجود آن که همچنان همه بچه های عکاس توصیه های بهداشتی را به دقت رعایت می کنند اما خطر ویروس کرونا دامن برخی عکاسان خبری را هم گرفت و یکی از عکاسان هم به خاطر این موضوع در بیمارستان بستری شد.

عکاسان ایرانی عکس های خوبی ثبت کردند

نوروزی در ادامه تاکید کرد: عکاسان ایرانی با همه واهمه هایی که برای شیوع این ویروس وجود داشت اما عکس های بسیار خوبی را با موضوع کرونا ثبت کردند؛ عکس هایی که در هیچ جای دنیا نظیر آن نبود.

نوروزی در بخش پایانی سخنانش درباره اهمیت کار عکاسان خبری در شرایط شیوع ویروس کرونا تصریح کرد: موضوعی که برای عکاسان خبری خیلی ناخوشایند است و کارشان را سخت می کند، این است که مردم درک درستی از کار عکاسان خبری ندارند و گاهی رفتارهای ناخوشایندی با آنها صورت می گیرد. ما عکاسان خبری قشری هستیم که همیشه در معرض خطر و آسیب جدی قرار داریم.  در جنگ ها، بلایای طبعی سیل و زلزله و دیگر شرایط سخت و دشوار عکاسان خبری همیشه حضور دارند و خطرات را به جان می خرند و باید بگویم دم همه بچه های عکاس خبری گرم که در این شرایط سخت کار کردند.

وی در ادامه گفت: بسیاری از مردم تصور می کنند که عکاسان خبری در شرایط سخت و بحرانی به دلیل پول حاضر شده اند در این شرایط کار کنند در حالی که هیچ چیز ارزش به خطر انداختن جان را ندارد. در همین شرایط شیوع ویروس کرونا شما تصور کنید که عکاسان خبری با همه افرادی که درگیر ویروس کرونا بودند، در ارتباط بوده اند. عکاسی که در جاهایی مثل بیمارستان، بهشت زهرا، خاکسپاری و کفن ودفن اموات کرونایی و… حضور دارد و با بازماندگان این افراد در ارتباط است، هر لحظه احتمال درگیر شدن با ویروس کرونا را دارد و ای کاش مردم کار عکاسان خبری را کمی بهتر درک کنند و در شرایط بسیار سختی که عکاسان خبری کار می کنند و جانشان را برای ثبت یک رویداد به خطر می اندازند، باری مضاعف بر دوش آنها نباشند.

نوروزی در پایان با تاکید بر قابل تشکر بودن کار همه عکاسان خبری تصریح کرد: باید به این عکاسان خبری که جانشان را به خطر می اندازند تا کارشان را درست انجام دهند و یک واقعه را در تاریخ ثبت کنند، احترام گذاشت. این بچه های عکاسی خبری درست مثل کادر درمان برای ثبت این ماجرا در معرض خطر جدی هستند. کادر درمانی از خود گذشتگی می کنند و کارشان قابل تقدیر است اما عکاسان خبری هم کارشان به همان اندازه مهم است اما  در حالی که رسانه های بسیاری از فداکاری کادر درمان تقدیر کردند و به اهمیت کار آنها پرداختند که البته حق شان بود و باید مورد تقدیر قرار می گرفتند اما هیچ کس از عکاسان خبری و اهمیت کار آنها نگفت و به جز آن رفتار درستی هم با عکاسان خبری نمی شود. خوب است که به اهمیت کار عکاسان خبری هم پرداخته شود و مردم بیشتر با کار آنها آشنا شوند تا نگاه صحیح تری نسبت به اهمیت کار آنها داشته باشند و دست کم عکاسان با برخوردهای ناشایست مواجه نشوند.

این عکاس در پایان تاکید کرد: علاوه بر جانفشانی کادر درمانی در شرایط شیوع ویروس کرونا، اقشار دیگری هم هستند که کارشان در این شرایط قابل تشکر است و کار آنها هم باید دیده شوند.

ابراهیم نوروزی از سال ۱۳۸۳ به عنوان عکاس حرفه‌ای در خبرگزاری فارس مشغول به کار شد. نوروزی به عنوان رئیس گروه عکس مؤسسه روزنامه ایران، آژانس عکس ایران (IIPA)، روزنامه جام جم و سپس مدیرکل چند رسانه‌ای خبرگزاری فارس منصوب شد و در حال حاضر عکاس خبرگزاری آسوشیتد پرس است.

عکس‌های او در مجلات و خبرگزاری‌های متعدد ملی و بین‌المللی از جمله نیویورک تایمز، زمان، واشینگتن پست، فرانس پرس، آسوشیتد پرس (AP)، رویترز، یونایتد پرس، آژانس Pressphoto اروپا و شین‌هوآی چین منتشر شده‌ است.

ابراهیم نوروزی در سال ۲۰۱۲ با مجموعه عکس‌هایی از اعدام قاتل سریالی زنان در قزوین و اعدام چهار نفر از عاملین حادثه تجاوز گروهی در خمینی‌شهر به عنوان برگزیده دوم بخش «موضوعات معاصر»، جایزه جهانی ورلد پرس فتو و ۲۰۱۳ با مجموعه عکس «قربانیان عشق اجباری» برنده جایزه اول بخش پرتره‌های مستند و با مجموعه عکسی از زنان سوگوار در مراسم سنتی چهل منبر در خرم‌آباد با عنوان «عزادار» برنده جایزه دوم در بخش پرتره صحنه آرایی این جایزه سالانه خبری شد.

او نخستین عکاس ایرانی است که در ۲ دوره متوالی مسابقه ورلد پرس فوتو برگزیده شده ‌است.

فاطمه حامدی خواه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است