آیا «بچه مهندس» به سری چهارم می رسد/تلاش کنیم نخبه های این خاک حفظ شوند | پایگاه خبری صبا
امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۳۴

آیا «بچه مهندس» به سری چهارم می رسد/تلاش کنیم نخبه های این خاک حفظ شوند

نشست خبری سریال «بچه مهندس3» به کارگردانی علی غفاری روز سه شنبه 20 خردادماه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا، نشست خبری مجموعه تلویزیونی «بچه مهندس۳» به کارگردانی علی غفاری، نویسندگی حسن وارسته و تهیه‌کنندگی سعید سعدی که پخش آن به تازگی از شبکه دو سیما به پایان رسیده است، روز سه شنبه ۲۰ خردادماه با حضور عوامل و بازیگران در مرکز همایش‌های سازمان صداوسیما برگزار شد.

سعید سعدی تهیه کننده، علی غفاری کارگردان، حسن وارسته نویسنده و بازیگرانی از جمله روزبه حصاری، کاوه سماک باشی، شیوا خسرومهر، مهشید جوادی، سعید کریمی و محمود خسرومنش در این نشست حضور داشتند.

سعید سعدی تهیه کننده «بچه مهندس ۳» در ابتدای این نشست عنوان کرد: خداراشاکرم این توفیق نصیبم شد که پاسخگوی تماس های مردمی و نقطه نظرات مردم باشم تا بتوانیم کارهای بعدی را بهبود ببخشیم. اکثر مخاطبان از کار راضی و مشتاق ادامه دار بودن آن و تولید فاز چهارم آن بودند همچنین مردم تقاضا داشتند بازیگران اصلی فاز سوم در فاز چهارم نیز حصور داشته باشند.

وی افزود: این نظر صداوسیما است که تعیین می کند کار ادامه پیدا می کند یا نه.

علی غفاری کارگردان «بچه مهندس ۳» نیز درباره تماس های مردمی گفت: بازخوردی که از مخاطبان گرفتیم خستگی ما را به در و دلگرمان کرد. مخاطبان از شهرها و سنین مختلف تماس گرفته بودند و سریال را دوست داشتند. ما دوست داریم داستان جوان پرشور ایرانی ادامه پیدا کند اما بستگی دارد به نقطه جذابی در داستان برسیم یا نه.

حسن وارسته نویسنده «بچه مهندس ۳» نیز درباره سرنوشت دو کاراکتر مسعود و تینا مطرح کرد: ما خیلی فکر کردیم چه کنیم تا کلیشه زدایی در کار اتفاق بیفتد. در اجماع به این نتیجه رسیدیم ازدواج تنها قند سابیدن بالای سر عروس نیست و نشان دادیم با ورود مسعود به کارخانه و راه افتادن خط تولید یخ مسعود نیز باز می شود و صلحی بین آن ها برقرار می شود.

کارگردان «بچه مهندس ۳» ادامه داد: تصمیم گرفتیم چیزی را که به وضوح عیان بود نشان ندهیم. برخی از بینندگان انتطار دارند صحنه عروسی و خواستگاری داشته باشیم اما دست آشتی که دو طرف به سوی یکدیگر دراز کردند نشان از برقراری صلح و صفا بین این دو کاراکتر شد مانند قصه مرضیه و جواد.

نویسنده «بچه مهندس ۳» درباره تغییر ناگهانی عشق کاراکتر جواد جوادی در دو قسمت پایانی عنوان کرد: ما نمادی مانند مژگان در قصه داریم که مجازی است و طلبش از سوی جواد است نه مژگان. در فصل دوم و سوم این موضوع کاملا مشهود است اما جواد جوادی رفته رفته با مرضیه و خانواده اش آشنا می شود و به یک عرفانی می رسد که بفهمد عشق مژگان عشق نیست.

وی افزود: اثر به مثابه انسان است و نواقصی هم دارد اما آنچه که بضاعت من و تیم اصلی بوده به نمایش گذاشتیم. حس شرقی من می گوید عشق زمینی فناشدنی است و عشق متعالی است که جواد را تکمیل می کند. جواد جوادی عاری از خطا نیست و در عشق هم خطا کرده است.

به گفته وارسته، فیلمنامه ۱۲ بار بازنویسی شده است و حدود ۸ ماه نگارش آن به صورت کامل طول کشیده است.

غفاری درباره فصای امنیتی سریال اظهار کرد: تغییر لحن در این سریال را قبول دارم چون به موضوع کوآدکوپتر پرداختیم به نحوی مجبور شدیم به فضای امنیتی ورود پیدا کنیم. در فصل سوم جواد جوادی شخصیتی مستقل شده بود و نیاز به راهنمایی مربیان نداشت و نیاز به یک استارت جذاب داشتیم که در اول قصه دیدید. ما از روز اول با حسن وارسته به این نتیجه رسیدیم که ابتدا و انتهای سریال جور دربیاید‌. کار سختی بود و حدود ۶ ماه بعد از فصل دوم در اتاق فکر درباره این موضوع بحث کردیم حتی ایده هایی را تا انتها رفتیم اما محبور شدیم تغییر دهیم. ما تلاش خود را در این زمینه انجام دادیم و از تماس های مردمی متوجه شدیم که پسندیده اند.

روزبه حصاری بازیگر نقش جواد جوادی درباره اینکه تا چه اندازه به روند تغییر عشق در این سریال اعتقاد دارد، گفت: اینکه من به این موضوع اعتقاد دارم یا نه نباید در بازی من دخیل شود. همه می گویند مگر می شود یک فرد اینقدر مثبت باشد من می گویم بله می شود، شخصیت این مدلی داریم. از نظر منِ روزبه نمی شود یک فرد مدت زیادی عاشق یک فرد باشد و در عرض یک ماه عاشق دیگری شود اما به نظر جواد می شود این اتفاق بیفتد.

وارسته درباره دسته بندی شخصیت ها و ایدئولوژیک بودن قصه گفت: اتفاقا ما هر زمان در این کشور بر اساس بومی خود قصه نوشتیم، حال کردیم. ما آدم های حسی هستیم. اگر بسیاری از کارهای ما با اقبال عمومی رو به رو شد به دلیل بومی بودن آن است. من خودم شرایط رفتن از کشور را داشتم اما نرفتم. برخی از مسایل درونی است. درباره تصمیم جواد برای تحصیل در خارج از کشور باید بگویم بسیاری از جوانان متاسفانه به دلیل نالایقی مدیران می روند.

وی درباره رها شدن قصه ی دوست صمیمی جواد گفت: قرار بود دو قسمت در بیرجند تصویربرداری کنیم اما به دلیل کرونا نتوانستیم برویم.

نویسنده «بچه مهندس۳» تاکید کرد: در فیلم های هالیوودی کلی خرج می شود تا یک صحنه گرفته شود اما من نویسنده باید به فکر جیب تهیه کننده هم باشم. قرار بود نقشی را که من بازی کردم، دیگری بازی کند اما چون فرزندش کرونا گرفت نشد بیاید. اگر اصغر فرهادی جدایی نادر از سیمین را ساخت کارگردان و نویسنده و بخشی از سرمایه گذار خودش است که اگر نبود ساخته نمی شد. خارج از کشور ایده می خرند اما اینجا باید بندبازی کنید. من با بدنه دانشگاه آشنا هستم و میدانم دانشجو چه می خواهد. ما آمدیم اثری جذاب تولید کنیم که به صورت ناخودآگاه مخاطب را جذب کنیم. توقع نداریم وقتی شخصیتی مثل جواد وارد دانشگاه می شود او را رها کنیم. بلکه ماجراهای دانشجو و حتی مطالبات و تجمعات آن ها را در دل قصه نشان دادیم نه اینکه بخواهیم کار علمی بسازیم چراکه نشان دادن علم در دل درام جداب تر است. همچنین این ماجرا نتیجه خرد جمعی با گروه بود.

کاوه سماک باشی دیگر بازیگر این سریال درباره جایگاه بچه مهندس ۳ درباره ی کارنامه کاری اش تصریح کرد: در دهه ای که من پرکار بودم شاید به دلیل انتخاب اشتباهاتم بود که نباید آن نقش ها را قبول می کردم، بعد از آن زمان سعی کردم گزیده کار باشم نه کم کار. بعد از پیشنهاداتی که داشتم سعی کردم هر کاری را قبول نکنم و به فیلمنامه و گروه توجه کنم. بعد از حضور در یک پروژه سینمایی تصمیم گرفتم کاری انجام بدهم که پیشرفتی در کارنامه کاری ام باشد. تا اینکه بچه مهندس ۳ به من پیشنهاد شد و با یک گروه همدل همراه شدم‌. بسیار خوشحالم در این نقش ظاهر شدم و آن را سکوی پرتاب خود می دانم. حال خوب گروه و عوامل و صبوری کارگردان و تهیه کننده و آرامش آن برای من در اولویت بود.

غفاری درباره توجه به روند معماگونه بودن سریال گفت: این دست سوالات برای ما جذاب بود چرا که تماشاگر سریال را دنبال می کرد که ببیند چه می شود. ما کارمان را در زمان مقرر با محدودیت هایی که داشتیم توانستیم به اجرا برسانیم. تصور من این بود که پس از پایان فیلمبرداری سه ماه زمان برای پس تولید داریم اما زمان پخش ما را وادار کرد که شبانه روزی کار را به سرانجام برسانیم. ما اگر منصفانه به ماجرا در کل فرآیند تولید نگاه کنیم ۱۴۰۰ دقیقه را در طول ۸ ماه کار کردیم. کاری سخت و پیچیده به لحاظ جنس کار و هنروران و….یک شب اگر این سریال قطع می شد تاثیرش از بین می رفت و اگر دوستان تلاش نمی کردند قطعا سریال در این جایگاه نبود. ما در لحظه دچار تغییرات و مجبور به تغییر لوکیشن می شدیم. محدودیت ها برای بچه ها باعث می شود تصمیم دیگری بگیرند اما فیلمسازی موفق است که با محدودیت ها در لحظه برخورد کنند.

کارگردان بچه مهندس ۳ درباره ترکیب بازیگران گفت: صداوسیما باید بازیگران جوان و شناخته نشده را معرفی و از آن ها استفاده کند. تا کی می توان بازیگر ۲۰ ساله را به جای ۵۰ ساله یا برعکس جاگذاری کرد. ما از بازیگران پیشکسوت و با تجربه و جوان تر ها استفاده کردیم. ماجرای استفاده از نخبگان بسیار وسیع تر است. در بخش هایی از این کار نیز به ویژه برای پرواز از برخی از نخبگان کمک گرفتیم.

محمود خسرومنش دیگر بازیگر این سریال درباره تجربه حضور در بچه مهندس ۳ اظهار کرد: این سریال تجربه اول حضور من در سریال بود و امیدوار ادامه دار باشد.

سعید کریمی برنامه ریز و بازیگر بچه مهندس ۳ نیز مطرح کرد: خداراشاکرم بعد از یکسال کار سخت و پرتنش که برای کار بود، مردم کار را پسندیدند و بازخورد خوبی از مخاطبان گرفتیم. بدون اغراق می گویم در تماس های مردمی بیش از ۹۵ درصد رضایت داشتند. از تمام عوامل سریال تشکر می کنم.

شیوا خسرومهر نیز عنوان کرد: خوشحالم بابت اولین همکاری که با این گروه و علی غفاری داشتم و به تعداد دوستانم اضافه شد. امروز که به تماس های تلفنی پاسخ دادم متوجه شدم همه مردم آن را پسندیده اند. من بسیار خوش شانس بودم که در آنتن عید نوروز و ماه رمضان مهمان مخاطبان بودم. بچه مهندس ۳ اولین سریال من در ماه رمضان بود. در این سال ها فردی به آرامی علی غفاری ندیدم. امیدوارم بچه مهندس ادامه دار باشد چراکه ما تازه سلیقه مخاطب دستمان آمده است. این سریال قطعا موفق عمل کرده است که نسل های مختلف آن را می بینند.

روزبه حصاری در پایان گفت: باید تلاش کنیم تا نخبه های این خاک حفظ شوند چراکه این بچه های ما هستند که به قول معروف کشورهای دیگر را آچمز کرده اند.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

این گزارش به روزرسانی می‌شود…

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    122/039/668/000
  • بی‌بدن
    31/159/220/500
  • سال گربه
    27/468/929/500
  • مست عشق
    16/428/078/500
  • آپاراتچی
    4/731/691/500
  • آسمان غرب
    4/086/239/500
  • ایلیاجست‌وجوی قهرمان
    4/017/155/500
  • پرویزخان
    3/349/494/500
  • نوروز
    3/326/111/000