مستند سازمان تامین اجتماعی را می‌سازم/ پایان نگارش کتاب «یادمان از یاد رفتگان» | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۰۷
کتایون جهانگیری در گفتگو با صبا:

مستند سازمان تامین اجتماعی را می‌سازم/ پایان نگارش کتاب «یادمان از یاد رفتگان»

کتایون جهانگیری از ساخت یک مستند جدید با نام «زوو» و نگارش یک کتاب خبر داد.

کتایون جهانگیری کارگردان مستند در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره تازه‌ترین فعالیت‌های خود توضیح داد: تحقیقات یک کار مستند را به پایان رسانده‌ام و ابتدای پیش تولید آن هستم که درباره سازمان تامین اجتماعی است و تا اواخر خردادماه فیلمبرداری آن کلید خواهد خورد.

این مستندساز با اشاره به اینکه این مستند «زوو» نام دارد درباره آن توضیح داد: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درحال ساخت مستندهایی با موضوعات اقتصادی است و پروژه سازمان تامین اجتماعی به من محول شد.

وی افزود: این مستند درباره تاریخچه این سازمان نیست بلکه مربوط به مسایل خود سازمان تامین اجتماعی است یعنی چالش‌هایی که در زمان‌های مختلف درگیر آن شده و این چالش‌ها این سازمان را به کجاها رسانده و شرایط کنونی آن در چه حالی است و قرار است این سازمان به کجا برسد.

این کارگردان مستند درباره مدت زمانی که ساخت این مستند نیاز دارد، گفت: فیلمبرداری این کار در دو هفته باید تمام شود و باید بتوانیم به شکل پشت سر هم فیلمبرداری را ادامه دهیم اما به هرحال در ساخت مستند برنامه‌ریزی‌های ما شاید خیلی درست پیش نرود و این بستگی دارد مدیران و دوستانی که قصد همکاری با آن‌ها را داریم و قرار است مقابل دوربین قرار بگیرند تا چه اندازه با ما همکاری می‌کنند.

کارگردان مجموعه مستند «پناه جان» درباره ادامه این مجموعه عنوان کرد: صحبت‌هایی با شبکه مستند مبنی بر ادامه این مجموعه مستند شده است زیرا آن ۹ قسمت فضایی برای بخش‌هایی که باید درباره آن‌ها صحبت می‌کردیم، نداشت و الان اگر مسایل مالی اجازه دهد ادامه این کار نیز ساخته می‌شود.

کارگردان «همه چیز درباره آرزو» درباره نگارش یک کتاب توضیح داد: نگارش کتابی را به تازگی به پایان رسانده‌ و به موزه دفاع مقدس برای انتشار سپرده‌ام به نام «یادمان از یاد رفتگان» که درباره اولین عملیات جبهه غرب و اتفاقاتی که در آن افتاده است و موضوع چالشی را دنبال می‌کند به این دلیل که بسیاری از اتفاقات ثبت نشده‌اند.

وی افزود: تقریبا ۶ سال پیش که درگیر تحقیق درباره موضوعی بودم که آن فیلم هیچوقت نمایش داده نشد، با این اتفاق مواجه شدم و ۲ سال کاملا روی این موضوع متمرکز بودم.

این مستندساز درباره موضوع کتاب خود عنوان کرد: این کتاب درباره محسن چریک با نام اصلی سعید گلاب‌بخش از نیروهای ویژه اطلاعات عملیات است که همان ماه‌های اول جنگ شهید می‌شود و کتاب من درباره عملیاتی است به نام عملیات افشارآباد که فرماندهی آن را محسن چریک برعهده داشت و در نهایت در این نبرد شهید می‌شود.

وی افزود: موضوعی که باعث شد به تحقیقاتم ادامه دهم این بود که هیچوقت نامی از این شخصیت باسابقه فرماندهی آورده نشده است و می‌شود گفت کسی اصلا او را نمی‌شناسد.

این نویسنده در پاسخ به این پرسش که چرا این موضوع را به شکل یک مستند نساخته است، بیان کرد: ابتدا قرار بود فیلم مستندی درباره شهید محسن چریک و زندگی او بسازم اما پس از صحبت با موزه دفاع مقدس متوجه شدم شناختی درباره این فرد وجود ندارد پس برای گام اول تصمیم گرفتم مردم را با این شخصیت آشنا کنم و تصمیم گرفتم این آشنایی را با یک کتاب جلو ببرم.

نویسنده کتاب «یادمان از یاد رفتگان» درباره نگارش زندگی شخصی شهید محسن چریک عنوان کرد: علاقه‌مند هستم که زندگی این شخصیت را نیز بنویسم البته اگر مشغله‌های کاری اجازه دهد و البته اطلاعات نیز درباره این شخصیت ناقص هستند و تحقیق درباره آن به زمان زیادی نیاز دارد زیرا شهید محسن چریک فعالیت‌های زیادی نیز در خارج از کشور داشته است که حتی درباره علت بعضی از سفرهای او اطلاعاتی وجود ندارد و رسیدن به اطلاعات صحیح زمان‌بر است.

چهانگیری در پایان درباره زمان انتشار این کتاب گفت: موزه دفاع مقدس ابتدا برای انتشار این کتاب در نمایشگاه کتاب تهران برنامه‌ریزی کرده بود اما درحال حاضر با توجه به شیوع بیماری کرونا و لغو نمایشگاه نمی دانم چه زمانی «یادمان از یاد رفتگان» منتشر خواهد شد.

فاطمه شوقی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است