خاصیت تئاتر به زنده بودنش است/ بارها از تلویزیون خواستیم تله‌تئاتر را زنده کند | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۰۹
ایرج راد در گفتگو با صبا:

خاصیت تئاتر به زنده بودنش است/ بارها از تلویزیون خواستیم تله‌تئاتر را زنده کند

ایرج راد به عنوان یکی از پیشکسوتان عرصه تئاتر معتقدست ویژگی تئاتر به زنده بودن آن است و تئاترآنلاین به کلیت این هنر لطمه می زند.

ایرج راد بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا درباره اجرای آنلاین تئاتر در بحرانی چون کرونا که اجراهای تئاتر را کلا تعطیل کرده است، گفت: تئاتر باید به صورت زنده و رو در روی تماشاگر اجرا شود تا بتواند تاثیرات واقعی خودش را داشته باشد. جوهره، ارزش، خاصیت و خصلت تئاتر همین است وگرنه مانند یک فیلم سینمایی ضبط و پخش می کردند و دیگر نیازی به حضور هر شب بازیگران روی صحنه نبود.

او افزود: اما ما تئاترهای مختلفی داریم یکی از آن ها تئاتر تلویزیونی است که مدیوم، تکنیک ها و جذابیت خاص خودش را دارد و بسیار هم خوب است. سال هاست به تلویزیون می گوییم چرا از آن حمایت نمی کند چون اگر با وجود این تعداد شبکه، هفته ای یک تئاتر پخش می کردند تمام هنرمندان این حوزه از وضعیت بیکاری خارج می شدند همچنین می توانست تاثیرات مثبتی در جامعه داشته باشد.

مدیرعامل سابق خانه تئاتر با اشاره به نوعی از اجرای آنلاین تئاتر توضیح داد: نمونه دیگری که در اکثر کشورهای دنیا وجود دارد اجرای زنده با حضور تماشاگران و پخش آنلاین است. این هم یک جریان بینابینی است یعنی هم تماشاگر در سالن حضور دارد و کار را زنده می بیند هم برای کسانی که به هر دلیلی در سالن حضور ندارند از دیگر مدیوم های تصویری پخش می شود.

این مدرس تئاتر همچنین به پخش از آرشیو اشاره و بیان کرد: پخش از آرشیو برای نمایش هایی که قبل تر اجرا و ضبط صحنه ای شده اند می تواند کارایی داشته باشد. متاسفانه در دوره ای امکان ضبط آرشیوی ای برای ثبت اجراهای فوق العاده و هنرمندانی که در این عرصه زحمت کشیدند وجود نداشت تا حداقل آثارشان را بصورت آرشیوی ماندگار کنیم اما الان که قابلیت چنین کاری را داریم می توان کارهای ارزشمند را انتخاب کرد و در معرض دید دیگران قرار داد.

راد تاکید کرد: این ها راه هایی است که می توان از آن ها برای بخش نمایش استفاده کرد اما خصوصیت و اصل تئاتر زنده بودن آن در مقابل تماشاگر و اجرای زنده آن است. درست است که در تئاتر هر شب با یک سری دیالوگ و بازیگر روبرو هستیم اما در ارتباط با تماشاگر هر شب یک چیز جدید خلق می شود و شب دیگری دوباره زنده می شود و خلق می کند و از بین می رود و این به ذات نمایش برمی گردد.

این پیشکسوت تئاتر که موافقتی با اجرای صرفا آنلاین تئاتر ندارد، گفت: استفاده از تئاتر آنلاین ربطی به بخش خصوصی یا دولتی ندارد چون می تواند به کلیت تئاتر لطمه بزند و اگر بخواهیم مساله را به سمتی بکشانیم که از خاصیت زنده بودن تئاتر جلوگیری شود به هیچ وجه درست نیست.

این بازیگر در پایان با اشاره به فعالیت های نمایشی و تصویری خود بیان کرد: قرار بود نمایش «آقای اشمیت کیه؟» دوباره در تیرماه اجرا شود که به علت شیوع ویروس کرونا همچنان باقی مانده است و به احتمال زیاد پس از صدور مجوز فعالیت های مجدد، در اولویت کاری من خواهد بود. در بخش کار تصویری هم یکی دو کار پیشنهاد شد که برای من جذابیت نداشت و قبول نکردم.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است