موافق حذف پروانه ساخت برای تهیه‌کنندگان واقعی هستم/ برخی فقط چک امضا می‌کنند | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۸
حمید اعتباریان در گفتگو با صبا:

موافق حذف پروانه ساخت برای تهیه‌کنندگان واقعی هستم/ برخی فقط چک امضا می‌کنند

حمید اعتباریان ضمن موافقت با حذف پروانه ساخت برای تهیه‌کنندگان باسابقه، ساخت سالانه 5 فیلم توسط یک دفتر را غیرممکن خواند.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، در هفته‌های گذشته رونمایی از پیش‌نویس تازه نظام‌نامه تهیه‌کنندگی که به رده‌بندی موسسات فیلمسازی و احتمال حذف پروانه ساخت برای برخی از این مؤسسات می‌پردازد، بحث و گفتگوهای فراوانی را برانگیخته است.

حمید اعتباریان تهیه‌کننده سینما در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره این پیش‌نویس گفت: من موافق هستم که به تهیه‌کنندگان خاصی که سابقه کار زیادی دارند، کارهایشان مشخص است و مشکلی نداشته، این اجازه داده شود که بدون اخذ پروانه ساخت، فیلم بسازند.

وی با اشاره به زمانی که صرف بررسی فیلمنامه و اعطای پروانه ساخت می‌شود، ادامه داد: برای هر بار اخذ پروانه ساخت، ۲ یا ۳ ماه معطل می‌شویم. حتی گاهی ۴ یا ۵ ماه طول می‌کشد تا در شورای پروانه ساخت، نوبت به فیلمنامه ما برسد. ممکن است در این مدت، بازیگران، زمان و فصل تولید مناسب را از دست بدهیم به علاوه معمولا آن سناریویی که به شورای پروانه ساخت می‌دهیم، در زمان فیلمبرداری تغییر می‌کند پس بهتر است این اختیار را داشته باشیم که خودمان فیلم را بسازیم.

اعتباریان تاکید کرد: ما خط قرمزها را می‌دانیم و از آن‌ها عبور نمی‌کنیم. تا به حال هم رعایت کرده‌ایم. تهیه‌کننده حرفه‌ای که ۲۰ سال در این سینما و با مدیران مختلفی کار کرده، می‌داند چه چیزهایی خط قرمز است. وقتی مجوز فیلمسازی بدون پروانه ساخت داده شود، حتی بیشتر از ارشاد مواظب هستیم و حساسیت ما دو برابر می‌شود.

تهیه‌کننده «ملاقات با جادوگر» درباره شرایطی که برای موسسات فیلمسازی رده الف در پیش‌نویس نظام‌نامه تهیه‌کنندگی در نظر گرفته شده است، گفت: ساخت پنج فیلم در سال به معنی سالانه ۲۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است که چنین چیزی امکان ندارد. شما موسسه‌ای سراغ دارید که در سال ۳ یا ۴ فیلم بسازد؟

وی ادامه داد: فقط نگارش فیلمنامه «ملاقات با جادوگر» یک سال و نیم زمان برد تا آماده فیلمبرداری شد. فیلمسازی کار سختی است و شرایطی که گذاشته‌اند، بی‌ربط است. اینجا که هالیوود یا بالیوود نیست.

این تهیه کننده درباره نسبت پیش‌نویس نظام‌نامه تهیه‌کنندگی و صنعتی شدن سینمای ایران اظهار کرد: من همیشه گفته‌ام که سینما یک صنعت است و دنبال این بوده‌ام که فرآیند تولید، استودیویی شود. صرف تاسیس یک شرکت کافی نیست اما تهیه‌کننده دیگر زیر پوشش دفتر فیلمسازی من کار نمی‌کند. باید به او پول بدهم تا برای من فیلم بسازد که این کار را هم نمی‌کنم، چون اعتقادی به این کار ندارم.

اعتباریان در پایان تصریح کرد: تهیه‌کنندگی کار بسیار سختی است. همین فیلم‌هایی که تهیه‌کنندگان تازه‌وارد ساخته‌اند و موفق هم بوده، تهیه‌کننده‌ها نساخته‌اند، بلکه مدیران تولید ساخته‌اند. تهیه‌کننده در دفترش نشسته و فقط چک امضا کرده و حتی نمی‌داند موضوع فیلم چیست. تخصص تهیه‌کنندگی لازم است و باید کسانی تهیه‌کننده باشند که حداقل ۵ یا ۱۰ فیلم ساخته و موفق هم شده باشند.

بیشتر بخوانید

حذف پروانه ساخت مافیای جدید ایجاد می‌کند/ تحلیل نظام‌نامه جدید تهیه‌کنندگی

۱۰۰ سینماگر به پیش‌نویس نظام تهیه کنندگی اعتراض کردند

پروانه ساخت سرعت تولید را کُند می‌کند/ خط قرمزها را می‌شناسیم

نظام‌نامه تهیه‌کنندگی انحصار ایجاد نمی‌کند/ طرح حاضر به چکش‌کاری نیاز دارد

پروانه ساخت مانع فیلمسازی نیست/ حمایت از پرمخاطب‌ها در نظام‌نامه تهیه‌کنندگی

حذف پروانه ساخت بدون جراحیِ نظام نظارت بر سینما خطای بزرگی است

حذف پروانه ساخت بدون تضمین پروانه نمایش نفعی ندارد/ حذف دخالت غیرسینمایی

حذف پروانه ساخت ریسک کار را بالا می‌برد/ نامعلوم شدن پرداخت خسارت به توقیفی‌ها

مخالفت شورایعالی تهیه‌کنندگان با پیش‌نویس نظام تهیه‌کنندگی سازمان سینمایی

حذف پروانه ساخت در نظام سلیقه‌ای ایجاد ناامنی می‌کند/ تشکیل کمپانی شوخی است

با حذف پروانه ساخت برای تهیه‌کنندگان امتحان پس‌داده‌ موافقم/ ارگان‌ها فیلم نسازند

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است