«ملکوت» به هیروشیما دعوت شد/ منتظر اتفاق انیمیشنی سینمای ایران باشید | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۵۱
فرنوش عابدی در گفتگو با صبا:

«ملکوت» به هیروشیما دعوت شد/ منتظر اتفاق انیمیشنی سینمای ایران باشید

کارگردان «ملکوت» که یکی از گزینه‌های رقابت در جشنواره انیمیشن هیروشیمای 2020 است، درباره این انیمیشن و چگونگی موفقیت انیمیشن ایرانی در جهان توضیحاتی را ارائه داد.

فرنوش عابدی انیماتور در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره آخرین ساخته خود با عنوان «ملکوت» که برای رقابت در جشنواره بین‌المللی انیمیشن هیروشیما ۲۰۲۰ انتخاب شده است، گفت: «ملکوت» محصول ۱۳۹۸ به تهیه‌کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، با حال و هوای دوران قاجار و در سبک گوتیک (هارور) ساخته شده است. در واقع تکنیک کار سه بعدی کامپیوتری و البته یادآور استاپ موشن عروسکی است.

وی با اشاره به حضورش در جشنواره هیروشیما که از جشنواره های مهم انیمیشن در جهان است، افزود: جشنواره هیروشیما جزو پنج جشنواره بزرگ اول دنیاست و می‌توان با جرات گفت پس از جشنواره بین‌المللی انیمیشن «انسی» فرانسه معتبرترین جشنواره انیمیشن دنیاست. حضور یک انیمیشن سه بعدی در بخش اصلی و مسابقه همچین جشنواره‌ای برای من و گروه سازنده دستاورد بسیار بزرگ و تا حدی غیرعادی است.

این هنرمند ادامه داد: به طور معمول این گونه جشنواره‌های معتبر رویکردی سه بعدی گریز دارند و تاریخچه حضور انیمیشن‌های موفق ایرانی نیز نشان‌دهنده اقبال به سمت آثار دوبعدی، زیر دوربین و … در کل غیر سه بعدی است و از این حیث شاید بتوان گفت «ملکوت» اولین انیمیشن سه بعدی ایرانی حاضر در تمام ادوار جشنواره بین‌المللی انیمیشن هیروشیماست. البته هدف بعدی من و گروهم، حضور اولین اثر سه بعدی ایرانی حاضر در بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی انیمیشن «انسی» است.

وی با اشاره بر برگزاری آنلاین جشنواره بین‌المللی هیروشیمای ۲۰۲۰ عنوان کرد: متاسفانه به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، جشنواره هیروشیما امسال به صورت محلی و بدون مهمانان خارجی برگزار خواهد شد.

عابدی درباره مهم‌ترین دلایل دیده شدن انیمیشن «ملکوت» در جشنواره‌های بین‌المللی تشریح کرد: «ملکوت» پس از سه سال کار بی‌وقفه از زمستان پارسال شروع به کار کرد و در بیشتر از ۳۰ جشنواره شرکت داشته و ۶ جایزه و ۴ نامزدی کسب کرده که البته به دلیل شیوع ویروس کرونا چند ماهی جشنواره‌ها متوقف شده بودند. «ملکوت» قبل از کرونا موفق به راهیابی به بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی مکزیک «گوادالاخارا» شده بود که این جشنواره مورد تایید آکادمی اسکار نیز هست.

وی تاکید کرد: به عقیده من ویژگی بارز همه آثار من و «ملکوت»، استفاده و پایبندی به ژانر و به ویژه ژانر وحشت و رویکردی سینماتیک‌گونه به انیمیشن کوتاه است، چیزی که نه تنها در ایران و حتی در دنیا کمتر دیده می شود و جشنواره‌ها عاشق این تفاوت‌ها و رنگ‌آمیزی‌های جدید هستند.

کارگردان انیمیشن «پیشخدمت» در پاسخ به این به پرسش که موفقیت‌ انیمیشن‌های ایرانی در جهان چگونه میسر می‌شود، توضیح داد: تصور من این است که با فرمول خیلی ساده‌ای می توان موفق به دیده شدن شد؛ در وهله اول متفاوت بودن و در وهله دوم این که حرف خودتان را بزنید یا همان صاحب سبک بودن. متاسفانه بسیار دیده می‌شود که موفقیت‌های دیگران چه در عرصه فیلم کوتاه یا انیمیشن و چه فیلم سینمایی، الگو و تکرار می‌شود. از نظر من چه لذتی بالاتر از اینکه مخاطب حرفه‌ای و حتی معمولی با دیدن یک فریم بلافاصله اثر شما را بشناسد.

این هنرمند اضافه کرد: با توجه به نیروی کار ارزان و البته حرفه‌ای، ایران یکی از بهترین مقاصد تولیدات جهانی است و البته بدون شک چه در عرصه هنری و چه تجاری ایران جزو ۱۰ الی ۱۵ کشور برتر دنیا حتی بالاتر از بسیاری از کشورهای پیشرفته و ثروتمند اروپا به ویژه در تولید انیمیشن است.

عابدی در پایان درباره کارهای اخیر خود بیان کرد: چند ماهی است که فیلم کوتاهی با اسم «سمپاش» در ژانر علمی تخیلی را برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کردم که به زودی نهایی خواهد شد و در حال پیش تولید یک پروژه انیمیشن سینمایی هستیم که مجاز به انتشار اطلاعات زیادی نیستم اما باید بگویم منتظر بزرگترین اتفاق انیمیشنی سینمای ایران باشید.

نمایی از انیمیشن «سمپاش»

نمایی از انیمیشن «ملکوت»

دلارام صادقی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است