۲ فیلم منتخب جشنواره بین‌المللی کن به سیاه‌پوست کشته شده آمریکایی تقدیم شد

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از ورایتی، استیو رادنی مک‌کوئین کارگردان انگلیسی آثاری چون «12 سال بردگی» و «شرم»، فیلم‌های جدید پذیرفته شده خود در جشنواره بین‌المللی کن را به جرج فلوید تقدیم کرد. فلوید مرد سیاه‌پوستی بود که با فشار پای یک افسر پلیس در روز روشن و وسط خیابان جان داد و مرگش جرقه اعتراضاتی طوفانی و ویرانگر در آمریکا شده است.

آثار جدید مک‌کوئین «مانگرو» و «عاشقان راک» نام دارد که بخشی از پروژه «تبر کوچک – Small Axe» هستند؛ پروژه‌ای 5 فیلمی که حمایت بنگاه BBC را پشت خود دارد.

مک‌کوئین در اظهاراتی در این باره گفت: من این فیلم‌ها را به جرج فلوید و تمام مردمان سیاه‌پوست دیگری که- چه دیده شده، چه دیده نشده – در آمریکا، انگلیس و یا هر جای دیگری در جهان، به خاطر آنچه هستند به قتل رسیده‌اند، تقدیم می‌کنم. اگر شما درختی تنومند هستید، ما «تبر کوچک» هستیم. جان سیاهان اهمیت دارد.

اظهارات مک‌کوئین در روزی منتشر شد که جنبش عدالت‌خواهان سیاه‌پوست تظاهرات بزرگی در هاید پارک لندن ترتیب داده بود و جان بویگا ستاره مجموعه «جنگ ستارگان» که در پروژه‌های «تبر کوچک» نیز حضور دارد، نقشی مهم در برگزاری آن داشت و همراه دیگر معترضان به تظاهرات و صحبت با آن‌ها مشغول بود.

«تبر کوچک» مجموعه روایت‌هایی درباره اقلیت موسوم به هندغربی «West Indian» در لندن در خلال سال‌های 1960 تا میانه دهه 80 میلادی است. نام این پروژه از ضرب‌المثلی آفریقایی آمده است که که اگر تو یک درخت تنومندی، ما یک تبر کوچک هستیم. این اصطلاح زمانی محبوب شد که باب مارلی در یکی از آهنگ‌های خود از آن استفاده کرد.

این داستان‌ها قرار است در قالب 5 فیلم روایت شوند و از طریق شبکه 1 بی‌بی‌سی نمایش داده شوند.

 

اشکان مزیدی

انتهای پیام/