تشکیل هیات مدیره و آیین‌نامه دایمی دوسالانه نقاشی/ جریان‌های روز هنر را نمایش می‌دهیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۰۱
امیر راد در گفتگو با صبا:

تشکیل هیات مدیره و آیین‌نامه دایمی دوسالانه نقاشی/ جریان‌های روز هنر را نمایش می‌دهیم

رییس هیات مدیره نهمین دوسالانه ملی نقاشی ایران به تشریح فعالیت‌ها و بخش‌های مختلف این رویداد هنری پرداخت.

امیر راد رییس هیات ‌مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران در گفتگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا به تشریح نهمین دوسالانه ملی نقاشی ایران پرداخت و گفت: هشتمین دوسالانه ملی نقاشی ایران در سال ۱۳۹۰ برگزار شده بود و این دوره متاخر دوسالانه نقاشی ایران بعد از وقفه‌ای ۱۰ ساله برگزار می‌شود.‌ از اواخر سال ۹۷ تا اواسط سال ۹۸ جلسات هم‌اندیشی برای برگزاری دوسالانه شکل گرفت که در نهایت نتیجه این جلسات تاکید بر ضرورت شکل‌گیری این رویداد بود. به این ترتیب هیات مدیره در شهریور ماه ۹۹ شورای سیاست‌گذاری را تشکیل داد که در این شورا آیین‌نامه و فراخوان یکی از بخش‌های دوسالانه تدوین و منتشر شد.

وی با بیان اینکه نهمین دوسالانه از سه بخش تشکیل می‌شود، درباره آن‌ها توضیح داد: بخش «پانوراما» یا «سراسرنما» رویکردی ملی و فراگیر دارد و همه هنرمندان بدون محدودیت می‌توانند در این بخش شرکت کنند؛ موضوع آثار نیز در این بخش آزاد است و به این ترتیب هنرمندان می‌توانند دستاوردهای فردی و هنرمندانه خود در دوسال گذشته را در این بخش ارایه کنند. فراخوان این بخش اول فروردین‌ماه ۱۴۰۰ منتشر شد و هنرمندان  تا ۱۸ خردادماه فرصت دارند آثار خود را از طریق وبسایت انجمن به دبیرخانه ارسال کنند. در بخش «کیوریتوریال» چنان‌که از نام آن پیدا است پروژه یا پروژه‌هایی بر اساس دیدگاه کیوریتور یا کیوریتورهای مدعو به نمایش در می‌آید که در یک مشخصه یعنی تم، اشتراک دارند. بخش «گفت‌و‌گو» شامل پروژه‌های گوناگون هنری، آرشیوی و پژوهشی است که مستقل از هم هستند و ارتباط نهایی آن‌ها نسبت به دوسالانه تعریف می‌شود.

عضو شورای سیاست‌گذاری نهمین دوسالانه ملی نقاشی ایران درباره اهداف و رویکردهای این رویداد هنری اظهار کرد: در مفهوم سنتی دوسالانه در ایران، هر دوسالانه می‌تواند فرصتی باشد برای کشف استعدادهای جوان و افرادی که امکان دیده شدن در فضاهای دیگر را ندارند و از طرفی نمایش دستاوردهای دو سال گذشته هنرمندان نقاش در ایران، اما با توجه به رویکردهای معاصر در برگزاری دوسالانه‌ها و زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی امروز جامعه ایران که نیاز‌های متفاوتی را می‌طلبد، دوسالانه‌ها از این مفهوم سنتی فراتر می‌روند.

وی افزود: بر اساس همین نگرش در نهمین دوسالانه ملی نقاشی ایران با توجه به ساختار سه‌گانه بخش‌های گوناگون آن، علاوه بر توجه و تمرکز بر کارکرد سنتی دوسالانه، نمایش جریان‌های روز هنری و شکل‌‌دهی به جریان‌های نوین هنری در صحنه هنر ایران را نیز مورد توجه خود قرار داده است.

راد درباره تبلیغات نهمین دوسالانه ملی نقاشی ایران عنوان کرد: در حال حاضر با توجه به همه‌گیری بیماری کرونا و کمرنگ شدن حضور فیزیکی در فعالیت‌های اجتماعی و به خصوص هنری، مهم‌ترین و گسترده‌ترین راه آگاهی‌رسانی، فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هستند که مورد استفاده دوسالانه نهم هم قرار گرفته‌اند و تا به این‌جا نسبت به تجارب پیشین بسیار موفق بوده‌است.

وی درباره آیین‌نامه و تشکیل یک دبیرخانه دایمی برای جلوگیری از وقفه دوباره در برگزاری دوسالانه‌ها خبر داد و گفت: دوسالانه‌های هنری توسط هیات مدیره‌های انجمن‌های هنری شکل می‌گیرند و مجوز‌های آن از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می‌شود. به این ترتیب در دوره‌‌های زمانی کوتاه، دوره‌های مدیریتی گوناگون چه در انجمن‌ها و چه در دولت‌ها آغاز شده و به پایان می‌رسد که بالطبع سیاست‌های گوناگونی را نیز در دستور کار قرار می‌دهند که گاه ادامه دوره‌های گذشته نیست یا در تضاد با ساختارهای جدید مدیریتی است. طبیعی است تغییرات در ساختار و سیاست‌های دولت در دست ما نیست اما آنچه از ما ساخته است تدوین آیین‌نامه دوسالانه به عنوان سندی مرجع است و تشکیل دبیرخانه‌ای دائمی برای تداوم سیاست‌های مصوب در آیین‌نامه. خوشبختانه آیین‌نامه دوسالانه توسط هیات مدیره تدوین شد و در شورای سیاستگذاری به تصویب رسید که متن آن نیز منتشر و در اختیار عموم قرار گرفته است. در حال حاضر مشغول شکل دادن به دبیرخانه دایمی دوسالانه هستیم که این امر نیز به زودی محقق می‌شود.

عضو شورای سیاست‌گذاری نهمین دوسالانه ملی نقاشی ایران در پایان درباره تاثیر دوسالانه در حوزه اقتصاد هنر خاطر نشان کرد: اصولا هیچ‌کدام از دوسالانه‌ها به صورت مستقیم وارد حوزه اقتصاد هنر نمی‌شوند اما زمانی‌که یک حرکت اجتماعی مانند دوسالانه نقاشی در جامعه رخ دهد و رسانه نقاشی در سطحی فراگیر و ملی معرفی ‌شود، پیامد‌‌های ثانویه آن بی‌شک می‌تواند بر اقتصاد هنر تاثیرگذار باشد.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است