تلویزیون دست از لجاجت با موسیقی بردارد/ سراغ پول می روند نه معنویت | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۰۷
نشست سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان

تلویزیون دست از لجاجت با موسیقی بردارد/ سراغ پول می روند نه معنویت

نشست خبری سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با حضور اعضای هیات داوران و دبیر جشنواره روز یکشنبه 30 تیرماه در دفتر موسیقی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار صبا، نشست رسانه ای سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان روز سه شنبه ۳۰ تیرماه با حضور حسین علیزاده، حمیدرضا اردلان و مهرداد پاکباز از اعضای هیات داوران، علی ثابت نیا مدیرعامل انجمن موسیقی و هومان اسعدی دبیر جشنواره در دفتر موسیقی برگزار شد.

علی ثابت نیا ضمن خیر مقدم به حاضران بیان کرد: خوشحالم از اینکه سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در حوزه آماری رشد چشمگیری داشته است. ۲۱۲۱ نفر شرکت کردند که ۵۶۳ نفر دختر و ۱۵۵۸ پسر هستند. به تفکیک در بخش دستگاهی و نواحی و کلاسیک؛ در بخش نواحی ۶۶۷ نفر، در بخش دستگاهی ۱۰۹۱ نفر و کلاسیک ۳۶۳ نفر شرکت کردند. در دوره دهم ۱۲۶۷ شرکت کننده و در دوره یازدهم ۱۵۳۸ نفر و در دوره دوازدهم ۱۶۳۳ نفر شرکت کننده داشتیم که نشان از رشد دارد.

وی ادامه داد: با تبلیغات بیشتر توفیق داشتیم رشد ۲۰ درصدی داشته باشیم و ان شاالله سال دیگر افراد بیشتری شرکت کنند. در این دوره ۱۱۰ داور در ۱۱۰ رشته سازی و آوازی داریم. از نکات جالب این دوره شرکت هنرمندان از ۳۱ استان کشور است که به بخش نهایی هم راه یافتند.

مدیرعامل انجمن موسیقی خبر داد: خدمات رفاهی برای افرادی که از شهرستان می آیند درنظر گرفته شده و کمک هزینه ای به آنها تعلق می گیرد.

درادامه نشست هومان اسعدی دبیر سیزدهمین جشنواره موسیقی جوان بیان کرد: آذین موحد از اعضای هیات داوران در سفر است و نتوانست در نشست شرکت کند و عذرخواهی کرد.

وی با اعلام اینکه گستردگی و تنوع بخش های مختلف و تعداد داوران این دوره بیشتر شده است، بیان کرد: آثار به صورت ویدیو برای ما ارسال می شود و ابتدا کارشناس ما آثار را چک می کند و آثار کدگذاری و صوت شرکت کننده برای داوران پخش می شود تا رای بدهند.

اسعدی افزود: در بخش موسیقی دستگاهی قرارسات نشست هایی تحت عنوان نقد و بررسی اجراها برگزار شود در همان روزها داوران نظرات خود را بیان می کنند و اینگونه بار آموزشی هم دارد. مساله دیگر این است که چند سال گذشته گروه ج وضع جالبی نداشت و به لحاظ کیفی قابل توجه نبود اما در این دوره اجراهای خوبی دارند. کیفیت اجراها در مجموع بسیار بهتر از سال های گذشته بوده است. با توجه به گسترش جشنواره در امسال در بخش موسیقی نواحی شرکت کننده از سازهای بسیار قدیمی نیز داریم.

وی مطرح کرد: مساله بودجه کار را برای ما سخت می کند و امیدوارم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فکری به حال این موضوع بکند. جا دارد در این ایام صداوسیما پوشش دهی مناسبی از جشنواره داشته باشد و از این لجاجت بی حاصل دست بردارد و سازها را نشان دهد.

حسین علیزاده عضو هیات داوران در بخش موسیقی دستگاهی نیز گفت: از سراسر ایران برای شرکت در جشنواره مراجعه می کنند. اینها همه نتایجی است که با حداقل امکانات و شرایطی که برای موسیقی فراهم نیست، فراهم شده است. با وجود اینکه مدیران انجمن موسیقی سریع عوض می شوند اما سیاست ها و این جشنواره ثابت باقی مانده است و ثابت نیا همیشه ثابت قدم در امور جشنواره است. خوشبختانه تمام افراد با یکدیگر همدل هستند و گاهی یادمان می رود موسیقی کشورمان در چه وضعی است. شاید کسانی باور نکند این جشنواره در ایران برگزار می شود و مسلما هر چه که تداوم پیدا می کند مستلزم پیشرفت است. این جشنواره آنقدر پاک و معصوم است که هر که به آن نپردازد باخته است.

وی ادامه داد: موسیقی متعلق به تاریخ این مملکت است و وای به حال مملکتی که صداوسیمایش آن را درک نکند. هر هنری که در آن پول باشد صداوسیما پیشقدم است ولی اگر معنوی باشد اقدامی نمی کند. وظیفه هنری ما ایجاب می کند که اعتراض کنیم. این جشنواره یک کار ملی است و خانواده ها با شوق فرزندان خود را می آورند. توصیه من به پدر و مادر ها این است از بچه هایی که در این جشنواره مطرح و دیده می شوند سواستفاده نکنند و از آن ها تعهد بگیریم که فرزندان خود را به عنصر تبلیغاتی تبدیل نکنند.

حمیدرضا اردلان عضو هیات داوران در بخش موسیقی نواحی نیز تصریح کرد: در موسیقی ایران بیشتر نوازندگان و خوانندگان مردان هستند و مردها هفت برابر زن ها در موسیقی نواحی شرکت کردند. نکته مهم این است که زن ها در نواختن مقام ها دقت نظر مناسبی دارند. موضوع دوم امری به نام تبادل است و جامعه نیازمند تبادل است. شما تصور کنید افراد از سراسر ایران در جشنواره شرکت می کنند تا فرهنگ خود را با یکدیگر مبادله کنند.

وی بیان کرد: ناب ترین مبادلات در این جشنواره ها اتفاق می کند و باعث احیای سازهای قدیمی و عیار پیدا کردن آنها می شود. در جامعه یکجور چپاول اتفاق افتاده است و ما مدیری داریم که اصلا موسیقی مقامی نشنیده است برخی مدیران یک موسیقی مقامی را از اول تا آخر گوش نکردهاند. جشنواره موسیقی جوان یکی از کارهایش تعمیر گوش ها است.

مهرداد پاکباز عضو هیات داوران در بخش موسیقی کلاسیک در ادامه نشست مطرح کرد: فرهنگ ایجاد شده در این جشنواره رو به رشد است. جشنواره موسیقی جوان مثل نفت یک سرمایه گذاری ملی است و باید با آگاهی با آن برخورد شود.

وی افزود: فرق گرایش موسیقی کلاسیک با دیگر بخش ها این است که هنوز در شهرهای بزرگ متمرکز و متاسفانه در انحصار است. فکر می کنم با فرهنگسازی توسط کسانی که مسئول هستند می توانیم این بخش را نیز در دیگر شهرها تقویت کنیم.

پاکباز در پاسخ به این پرسش که حضور نوجوانان و جوانان که در برنامه های تلویزیونی یک شبه معروف می شوند چه تاثیری دارد و برخورد جشنواره با این مساله چه خواهد بود، گفت: ما به عنوان معلم تا حدودی آشنا هستیم که با بچه ها چگونه برخورد کنیم اما نه به عنوان متخصص. شاید نشان دادن بچه ها در فضای مجازی و تلویزیون در مقطعی سازنده باشد ولی بی توجهی به آنها در سال های آینده و رفتارهای غیرحرفه ای می تواند مشکل ساز باشد. البته این موضوع فقط وظیفه جشنواره نیست و مربوط به فرهنگ عمومی و خانوادگی فرد است.

علیزاده درباره این موضوع گفت: شاید خیلی از کسانی که در تلویزیون اجرا داشتند اگر در جشنواره حاضر شوند، رد شوند. اینگونه برنامه ها به نفع بچه ها نیست و بیشتر حالت تبلیغاتی دارد. جشنواره با اینگونه موضوعات باید برخورد جدی و سخت گیرانه ای داشته باشد و خانواده هم باید توجه داشته باشد. اگر در صداوسیما نیز برنامه هایی با رویکرد این جشنواره وجود داشت ما هم استقبال می کردیم.

این استاد موسیقی افزود: برنامه های تلویزیونی در شکل ظاهر هم مانند مشابه خارجی شده اند و من خجالت می کشم اینگونه برنامه ها را ببینم. ما بیشتر از اینکه به بخش معرفی استعداد توجه کنیم بیشتر روی جنبه تبلیغاتی کار می کنیم. ما در شرایط نبود موسیقی دست و پا می زنیم و در چنین شرایطی می خواهیم موسیقی منزه را از منجلاب بیرون بکشیم. نوازنده هایی در سطح جهان و نابغه هایی در این جشنواره حاضر شدند که برای ما خوب نیست آن ها را معرفی نکنیم.

این نوازنده تار افزود: برگزاری اینگونه جشنواره ها باید جدا از سازمان ها و با بودجه عالی باشد. برگزاری اینگونه جشنواره ها باعث خارج شدن جوانان از روزمرگی و دور افتادن آنها از خطر اعتیاد و دیگر دام ها می شود. هم چنین راه آنها نیز مشخص و آتیه ای برای آنها در نظر گرفته می شود. جشنواره سرمایه ملی ایجاد می کند که باید همه ارگان ها به آن توجه کنند.

اردلان در پاسخ به این پرسش که چه قدر استفاده از مناسک آیینی و دینی در موسیقی نواحی نقش دارد، گفت: در دوران قدیم همه اتفاقات یک صورت آیینی داشته است و از دوره های جدید و رنسانس به بعد آیین ها تفکیک شدند و پدیده هایی ظهور پیدا کردند. در موسیقی نواحی نمی توانیم بگوییم این موسیقی به تعریف مغرب زمین است. در درون یک منسک بخش شنیداری را در نظر می گیرند. یعنی این موسیقی ها در عروسی یا در خانقاه ها یا در آیین های دیگر اجرا می شوند. البته موسیقی نواحی در ایران کلی نگر است.

به گفته وی، برگزاری مسابقه های تلویزیونی باعث کشته شدن آیین ها می شود.

علیزاده در پاسخ به این پرسش که جشنواره ملی موسیقی جوان چه برنامه هایی برای خروجی های خود دارد، بیان کرد: اتفاقاً یکی از ویژگی‌های جشنواره موسیقی جوان محور قرار ندادن مسایل تبلیغی است. به اعتقاد من جشنواره ملی موسیقی جوان باید دارای یک سازمانی شود که بتواند تعدادی از هنرمندان برگزیده این رویدادها را به شکلی هدفمند پرورش داده و آتیه آنها را شکل دهد.

ثابت نیا با بیان اینکه بودجه جشنواره همانند سال گذشته است، مطرح کرد: تلاش ما در این دوره حفظ استانداردهایی که پارسال در جشنواره رعایت شده، است هم چنین امسال صرفه جویی هایی در بخش های مختلف صورت گرفته است. برای سال آینده در نظر داریم یک تا دو بخش به جشنواره اضافه کنیم و قرار است جلسات آموزشی مربوط به آنها در آبان ماه برگزار شود. بخش نی به عنوان بخش آزمایشی یکی از این بخش ها است. یکی از برنامه های دیگر ما در سال آینده این است که کسانی که از شهرستان دارای مقام می شوند در نامه ای به مدیران شعب مختلف در شهرستان ها از آن ها می خواهیم امکانات لازم را برای آنها فراهم کنند و اگر شرایط فراهم شود آن ها را به تهران می آوریم.

اسعدی در پاسخ به این پرسش که چرا موسیقی جز و راک در بخش های جشنواره حای نگرفته اند، گفت: اولویت های و سیاست گذاری های جشنواره مهم است و آنچه در حال حاضر در جشنواره داریم مهم تر و در اولویت بوده اند. شاید بخش خصوصی بهتر بتواند این بخش هایی را که شما گفتید برعهده بگیرد.

پاکباز درباره این موضوع گفت: موسیقی پاپ و جز هنوز در ایران جایگاه آکادمیک ندارد.

اسعدی درباره برنامه‌های استعدادیابی تلویزیون و ارتباط آن با جشنواره موسیقی جوان گفت: من در اینجا بحثم را متمرکز بر فضای مجازی می‌کنم. به هر حال افرادی بودند که در دوره‌های مختلف جشنواره شرکت کردند اما به دلیل اینکه خیلی زود وارد فضای حرفه‌ای موسیقی شدند، موضوع آموزش را فراموش کردند. در این راه فقط صداوسیما مقصر نیست بلکه فضای مجازی نیز مطرح است و اصلاً ربطی به یک نفر ندارد.

وی ادامه داد: این جشنواره یک برنامه استعدادیابی است که بهتر است تهیه‌کنندگان تلویزیون به این جشنواره نیز توجه کنند.

دبیر سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان درباره شرایط مالی این دوره از جشنواره بیان کرد: زمانی که نزدیک به ایام برگزاری جشنواره بودیم شرایط به گونه‌ای بود که من برای حضور در این دوره شرایطی را مطرح کردم. حتی اصلاًً نمی‌خواستیم این جشنواره را برگزار کنیم و امکان حذف بسیاری از بخش‌های این رویداد نیز بود اما با مذاکرات صورت گرفته شاهد برگزاری این دوره هستیم که به نظر من معجزه است.

اسعدی درباره برنامه‌های استعدادیابی تلویزیون و ارتباط آن با جشنواره موسیقی جوان گفت: من در اینجا بحثم را متمرکز بر فضای مجازی می‌کنم. به هر حال افرادی بودند که در دوره‌های مختلف جشنواره شرکت کردند اما به دلیل اینکه خیلی زود وارد فضای حرفه‌ای موسیقی شدند، موضوع آموزش را فراموش کردند. در این راه فقط صداوسیما مقصر نیست بلکه فضای مجازی نیز مطرح است که اصلاً ربطی به یک نفر ندارد.

وی ادامه داد: این جشنواره یک برنامه استعدادیابی است که بهتر است تهیه‌کنندگان تلویزیون استعدادهای به این جشنواره نیز توجه کنند.
دبیر سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان درباره شرایط مالی این دوره از جشنواره بیان کرد: زمانی که نزدیک به ایام برگزاری جشنواره بودیم شرایط به گونه‌ای بود که من برای حضور در این دوره شرایطی را مطرح کردم. حتی اصلاًً نمی‌خواستیم این جشنواره را برگزار کنیم و امکان حذف بسیاری از بخش‌های این رویداد نیز بود اما با مذاکرات صورت گرفته شاهد برگزاری این دوره هستیم که به نظر من معجزه است.

در پایان نشست از پوستر سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان رونمایی شد.

سیزدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و با مشارکت استادان برجسته موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی از ۵ مردادماه تا ۵ شهریورماه سال جاری در تهران برگزار خواهد شد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است