«کینه» روایتی از خواب‌زدگی آدم‌هاست/ از خیانت تا خودکشی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۷
هاشم آزادی در گفتگو با صبا:

«کینه» روایتی از خواب‌زدگی آدم‌هاست/ از خیانت تا خودکشی

هاشم آزادی نویسنده و کارگردان تئاتر این شب ها با نمایش «کینه» که روایتی ساده از غفلت و خواب زدگی آدم هاست میزبان مخاطبان در خانه نمایش مهرگان است.

هاشم آزادی نویسنده و کارگردان نمایش «کینه» که این شب ها در خانه نمایش مهرگان روی صحنه است درباره هدف از اجرای این نمایش به خبرنگار صبا گفت: هدف اصلی من تولید یک اثر هنری خوب است و در این مقطع زمانی که کارم را شروع کرده ام دنبال تئاتر نمادین و یا مفهومی نیستم و یک روایت کاملا ساده را ترجیح می دهم که بخشی از زندگی یک خانواده را به صورت رئال روایت کند به همین دلیل از بین متن هایی که خوانده ام، این متن را انتخاب کردم.

وی درباره متن این نمایشنامه بیان کرد: نمایش «کینه» برگرفته از نمایشنامه «توده هیزم» نوشته آگوست استریندبرگ است که با توجه به برداشتم از متن اصلی تغییراتی در آن اعمال کرده و پایان بندی کار را تغییر داده ام اما ماهیت و کلیت این نمایش همان نمایشنامه «توده هیزم» است که در نهایت به خروجی فعلی رسیده است.

آزادی به موضوع نمایش «کینه» اشاره کرد و افزود: «کینه» روایتگر خواب زدگی آدم هاست؛ آدم هایی که می دانند در اطرافشان چه می گذرد اما وانمود به نداستن می کنند و سعی دارند صورت مساله را پاک کنند. «کینه» یا «توده هیزم» داستان خانواده ای را روایت می کند که مادر این خانواده به همسر و فرزندان خود خیانت کرده است و با دامادش رابطه پنهانی دارد تا با همراهی او به اهداف خود برسد و در طول سال ها زندگی مشترک اتفاقاتی را رقم زده است که باعث خودکشی همسرش می شود و… که ما تنها برشی از پایان زندگی این شخص را به نمایش می گذاریم.

نویسنده و کارگردان نمایش «کینه» درباره تجربه کارگردانی خود گفت: تا به حال پنج نمایش را کارگردانی کرده ام اما «کینه» اولین تجربه کارگردانی من است که اجرا می شود. در واقع تا الان نمایشنامه های زیادی را نوشتم و برای اجرا تمرین بردم و اعتقادم به این است که متن خودم را اجرا کنم اما در این مدت هر کدام از کارهایم به دلایلی به اجرا نرسید و یا خودم صلاح ندیدم اجرا شوند که به این ترتیب نمایش «کینه»، اولین تجربه کارگردانی من محسوب می شود.

وی در مورد نحوه انتخاب بازیگران نمایش «کینه» گفت: من خیلی موافق دیدن کارهای قبلی بازیگر برای انتخاب کار خود نیستم اما منکر تاثیر آن نمی شوم اما انتخاب بازیگران نمایش «کینه» بیشتر از طریق معرفی و شناخت آنها و بازی و اتودهایی که در پلاتوها می زدند انجام شد. البته در روزهای پایانی تمرین برای یکی از بازیگرانم مشکلی پیش آمد و مجبور به جایگزینی بازیگر دیگری شدم.

این نویسنده و کارگردان تئاتر در مورد استقبال مردم از این نمایش گفت: با توجه به تجربه ای که در سال های فعالیتم در تئاتر داشته و دارم و بازخوردی که از اجرای سایر نمایش ها دیده ام به یک اجماع و نظر مشترکی در افراد رسیدم که همه به دنبال تکلف و پیچیدگی و سبک خاص و دکور سنگین هستند اما نمایشی مثل «کینه» ساده و بی تکلف و بدون پیچیدگی است و روایتگر یک داستان عادی و رئال با دکور ساده است و الان با توجه به سلیقه متفاوت مخاطب و استقبال قابل توجه از نمایش های پر هزینه و پیچیده میزان استقبال از نمایش «کینه» برای من قابل پیش بینی نیست زیرا هیچ وقت دنبال نمادگرایی نبوده ام و ترجیح می دهم مخاطب شاهد تماشای یک روایت ساده باشد و در شروع کارم از تکلف و پیچیدگی و نمادگرایی و سبک محوری پرهیز کنم حتی اگر یک نفر به تماشای نمایش ما بنشیند، برای من ارزشمند است. مهم این است که مخاطب یک اثر خوب ببیند و از وقتی که برای تماشا گذاشته است رضایت داشته باشد.

در پایان گفتگو آزادی در مورد کارهای آینده خود اینگونه گفت: بعد از اجرای این نمایش کار دیگری را شروع می کنم که دقیقا در همین فضا شکل می گیرد و متن نمایش هم از نوشته های خودم است البته محوریت نمایش بعدی فرق دارد و کاملا عاطفی است و روایتگر تلخی های زندگی است که از همین خواب زدگی و غفلت نشات می گیرد. در واقع وجه اشتراک تمام کارهای من اشاره به خواب زدگی است که شاید در ناخودآگاه من شکل می گیرد. پرداختن به این موضوع را دوست دارم تا مخاطب بعد از تماشای نمایش به کارهایی که کرده است بیندیشد و غفلت های خود را در زندگی به یاد آورد. احساس من این است که همه ما در خواب زدگی و غفلت به سر می بریم و فکر می کنیم دیگران نمی دانند غافل از اینکه آنها با خبرند و فقط به روی ما نمی آورند.

نمایش «کینه» به نویسندگی و کارگردانی هاشم آزادی با بازی مریم طاهری، شادی گنج خانی، سارا سیبی، پیام رحیمی و بهزاد مجیدی تا ۶ مرداد هر شب ساعت ۲۰:۱۵ به مدت یک ساعت در سالن شماره ۲ خانه نمایش مهرگان واقع در خیابان انقلاب، خیابان خارک اجرا می شود.

ریحانه علی محمدی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است