نمایشنامه‌های پیشگام ایرانی را حفظ کنیم/ یک انتظار از سالن‌های دولتی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۳۰
رحمت امینی در گفتگو با صبا:

نمایشنامه‌های پیشگام ایرانی را حفظ کنیم/ یک انتظار از سالن‌های دولتی

رحمت امینی که این شب ها نمایش «اوستاد نوروز پینه دوز» را روی صحنه دارد بر ضرورت حفظ و اجرای نمایشنامه های قدیمی ایران تاکید کرد.

رحمت امینی کارگردان نمایش «اوستاد نوروز پینه دوز» در گفتگو با خبرنگار صبا که این شب ها در سالن قشقایی تئاترشهر روی صحنه است درباره ویژگی های این نمایشنامه عنوان کرد: این نمایش سومین کار من در زمینه استفاده از نمایشنامه های پیشگام ایرانی است که دقیقا در ۱۰۰ سال پیش نوشته شده است؛ اولین آن نمایش «جیجک علیشاه» از ذبیح بهروز و دومین آن «جعفرخان از فرنگ برگشته» از حسین مقدم بود، که هر دو آن ها را در تئاتر سنگلج روی صحنه بردم.

وی ادامه داد: این نمایشنامه ها که توسط نویسندگان خود به صورت درام و باتوجه به موقعیت و شخصیت های اطرافشان نوشته شده است، من را مجاب کرد که به دو دلیل به سمت آنها بروم؛ احیای نام های آغازین درام نویسی ایران و شناساندن این آثار به دیگران و به صورت ویژه به جامعه تئاتر (که اگر بخواهند روند تئاتر در ایران را درست بپیمایند و آموزه های آغازین نمایشنامه نویسی ایران را داشته باشند باید آنها را بخوانند) از دلایل من برای رجوع به اینگونه متن ها بود. اگرچه اینگونه نمایشنامه ها نسبت به متون مشابه خارجی از نگاه تحلیلگران و کسانی که به صورت فنی به موضوع می نگرند، بی تردید ایراد های متعددی از قبیل ساختاری و شخصیت پردازی داشته باشد اما توجه به این نکته ضروری است که اینها زمانی نوشته شده اند که در ایران تقریبا تئاتر به معنای امروزی اجرا نمی شد.

این استاد دانشگاه و نویسنده با بیان اینکه به شاکله اثر وفادار مانده و فقط آن را مرمت کرده است، مطرح کرد: در این راستا علاوه بر رویکرد اجرایی سعی کرده ام رویکرد کابردی و پژوهشی نیز نسبت به این گونه متون داشته باشم.

وی همچنین از انتشار کتابی از «اوستاد نوروز پینه دوز» خبر داد و گفت: نمایشنامه اصلی و آن چیزی که اجرا می شود را در کنار یکدیگر تنظیم کرده ام که انتشارات ادبیات نمایشی مسئولیت چاپ آن را برعهده گرفته است و هم چنین برای نمایش «جعفرخان از فرنگ برگشته» کتابی را در گذشته منتشر کردم اما رونمایی نشده بود که احتمالا همزمان با اجرای نمایش از آنها رونمایی خواهد شد.

به گفته امینی، حامد مکملی که در حوزه نمایشنامه های ایرانی کار کرده و از هنرمندان تئاتر قزوین است، یک ماه همزمان با تمرین های دورخوانی مدام صحنه های نمایش را برای اجرا می نوشت که بدون تغییر در شاکله اثر تبدیل به متنی قابل عرضه شود.

وی با بیان اینکه در این نمایش از بازیگران جوان نیز استفاده کرده است، توضیح داد: نمایش هایی را که در سه سال اخیر روی صحنه برده ام، سعی کرده ام از هر دو دسته بازیگران باتجربه و کسانی که دانشجوی تئاتر هستند و یا به تازگی وارد تئاتر شده اند، استفاده کنم. در«اوستاد نوروز پینه دوز» نیز همین ترکیب حفظ شده است به عنوان مثال مرتضی نجفی که بیست سال است تجربه بازیگری دارد و بیشتر در تئاتر های خارج از تهران ایفای نقش کرده است، در نقش محوری فرد پینه دوز بازی می کند.

کارگردان نمایش «اوستاد نوروز پینه دوز» در پاسخ به این پرسش استقبال مخاطبان چگونه بوده است؟ بیان کرد: این تئاتر در کنار تئاترهای دیگری که بازیگران چهره در آن نقش آفرینی می کنند، روی صحنه رفته است و بازیگران نمایش «اوستاد نوروز پینه دوز» اگرچه به معنای سلبریتی و مشهور، بازیگر تصویر نیستند اما با استقبال مخاطبان همراه بوده که حتی خارج تصور من کارگردان است. این نمایش توانسته هم مخاطب عام را راضی نگه دارد و هم بازخورد خوب اهالی تئاتر مانند گلاب آدینه، محسن حسینی، نصیر ملکی جو، رضا آشفته و دیگر منتقدان نام آشنا را داشته باشد.

امینی با اشاره به اینکه افراد نامشهور برای دیده شدن در تئاتر انگیزه بالایی دارند و  اجراهای کارگاهی را به خوبی انجام می دهند، بیان کرد: من فکر می کنم از وظایف انسان های کاربلد این است که از جوانان مشتاق به کار و با انگیزه در کارهای خود استفاده کنند چراکه بسیاری از آنهایی علاوه بر لذت بردن از کار خود تلاش می کنند خودشان را نشان بدهند و من به عنوان یک کارگردان و مدرس تئاتر که به صورت کارگاهی تئاتر کار می کنم بهتر می توانم با کسانی کار کنم که به تازگی در این مسیر قدم برمی دارند و شخصیت کاری شان در حال شکل گیری است. آنها نیز در این مسیر آب دیده می شوند.

وی با اشاره به اینکه نمایش «اوستاد نوروز پینه دوز» در تئاتر شهر که دولتی است روی صحنه می رود، بیان کرد: من معتقدم در سالن های دولتی باید تئاتر به معنای اخص کلمه حفظ شود و این سالن ها باید از شرافت تئاتر با حضور کارگردانان برجسته و ترکیب بازیگران خاک صحنه خورده از تئاتر حمایت کنند. منظور از بازیگران خاک صحنه خورده کسانی هستند که در تجربه چندین سال بازی در تئاتر به هر دلیلی در سینما و تلویزیون حضور پیدا نکرده اند و اگرچه سلبریتی نیستند اما افرادی توانمندی هستند که باید از حضور آنها در تئاتر بهره برد.

امینی در پایان گفت: اگر روزی خود من که در حوزه تئاتر تخصص دارم و مدرس دانشگاه هستم، بشنوم فردا یک متنی که برای ۱۰۰ سال پیش است و با رنگ و بوی خاصی قرار است اجرا شود، برای دیدن آن لحظه شماری می کنم و انتظار دارم این اتفاق برای همکاران من رخ دهد و به تماشای تئاتر «اوستاد نوروز پینه دوز» بنشینند و ببینند چه اتفاقی سر متن صد ساله آمده است.

نمایش «اوستاد نوروز پینه دوز» به نویسندگی احمد کمال الوزاره محمودی، کارگردانی رحمت امینی و بازنویسی حامد مکملی از ۹ تیرماه تا ۹ مردادماه از ساعت ۲۰:۳۰ به مدت ۱ ساعت و ۱۰ دقیقه در سالن قشقایی تئاتر شهر روی صحنه می رود.

نوید جهانزاده، سارا الهیاری، مرتضی نجفی، آیلار نوشهری، رضا دشتکی، رها آرشید، هیوا امینی، عرفان معصومی، رامین خطیب، دلارام ترکی و سحر آغاسی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: پینه دوزی هوسباز به فکر تجدید فراش است، اما…

عکس کنار خبر از شیرین جهانزاده است.

سپیده شریعت رضوی

 

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000