دنیای خیالی هنرمند شکل فتومونتاژ گرفت/ زن بدون سلاح! | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۵۴
پیشنهاد آخر هفته

دنیای خیالی هنرمند شکل فتومونتاژ گرفت/ زن بدون سلاح!

کاترین نظری در نمایشگاهی با عنوان مواجهه، دنیای خیالی خود را در قالب فتومونتاژ به مخاطب ارایه می کند.

به گزارش خبرنگار صبا، «مواجهه» عنوان نمایشگاه انفرادی عکس های کاترین نظری است که صمد قربان زاده آنها را گردآوری کرده است.

این آثار که به صورت فتومونتاژ ارایه شده، زن را در یک دنیای خیالی، قهرمانی بدون سلاح تصویر کرده است که در برابر جنگ و خونریزی مقاومت کرده و زایش دوباره را هدیه می دهند.

قربان زاده درباره آثار کاترین نظری نوشته است: تخیل یکی از ارکان مهم در روند زایش اثر هنری است، به خصوص اگر ارائه تصاویر به صورت فتومونتاژ رخ دهد. تخیل می تواند به مثابه گفت و گویی باشد میان هنرمند و بخش های سرکوب شده ناخودآگاه همچون آمال و آرزوها که از این طریق جنبه عینی به خود گرفته و به تصویر در آیند. همچون اتفاقی که در آثار کاترین نظری رخ داده است. آرزوها و آمال سرکوب شده یک زن که در قالب اشکال و المان های مختلف خود را بروز داده اند.

بال های شکسته و در حال سقوط هواپیماها، اسب زخمی که یارای بلند شدن ندارد، مبلی کهنه و دور افتاده در اطراف شهر و المان های دیگری که تک تک شان می توانند نشان از اتفاقات و گذشته یک فرد باشند.

این مجموعه به دنبال نشان دادن تجربیات رمانتیک گونه هنرمند نیست تا از طریق آن بخواهد بر ذهن مخاطب پایکوبی کرده و خود را داغدار اتفاقات گذشته خود بداند. کاترین نظری در این مجموعه سعی می کند پا را از دنیای شخصی و تجربیات زیسته خود فراتر گذارده و زن را در قالب یک شخصیت قهرمان گونه جلوه دهد. زن در آثار او در یک مواجهه پایاپای با گذشته و آینده خود به تصویر کشیده می شود که نه مسلح به توپ و تانک است و نه دیگر سلاح های مدرن. سلاح او ایستادگی و صبر است. زنان در این تصاویر، در برابر جنگ و خونریزی، زایش و تولدی دوباره را هدیه می دهند.
اما این مواجهه خیالی هیچ پیروزی نخواهد داشت، تنها خیال است که برتری می جوید و ما را هر چه بیشتر در خود فرو می برد.

این نمایشگاه روز جمعه ۲۸ تیرماه ساعت ۱۶ در گالری دنا گشایش می یابد و تا ۴ مردادماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ پذیرای علاقه مندان است.

گالری دنا در خیابان سپهبد قرنی، بعد از چهار راه طالقانی، کوچه سوسن، پلاک۴ واقع است.

فاطمه حامدی خواه

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است