۲ استاد مستندسازی تجلیل شدند/ معرفی ۳ کارگردان برتر | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۳۱
در نخستین شب کارگردانان مستند

۲ استاد مستندسازی تجلیل شدند/ معرفی ۳ کارگردان برتر

نکوداشت محمد تهامی نژاد و ابراهیم مختاری شب گذشته به همراه تجلیل از سه کارگردان مستند در شب کارگردانان مستند برگزار شد.

به گزارش صبا، در ابتدای مراسم نخستین شب کارگردانان سینمای مستند که چهارشنبه ۲۶ تیرماه برگزار شد محسن استادعلی گفت: امشب در شب کارگردانان سینمای مستند گردهم جمع شدیم تا خستگی را از تن اعضا به در کنیم. امیدوارم این شب به طور مداوم در سال‌های آینده هم تکرار شود.

وی ادامه داد:  نباید از یاد ببریم که شب کارگردانان سینمای مستند به ما یادآوری می کند که انجمن با تعهد به اعضا شکل واقعی می گیرد. این شب به احترام شغل کارگردانی برپا شده است و بسیار خوشحالم که با نام دو ستون سینمای مستند که با پژوهش ها و فیلم‌هایشان زندگی کردم؛ ابراهیم مختاری و محمد تهامی نژاد) گره خورده است.

در ادامه کلیپی درباره فعالیت‌ها و زندگی ابراهیم مختاری پخش شد.

روبرت صافاریان در نکوداشت مختاری گفت: معمولا ما تجربه هایمان را جمع‌بندی نمی‌کنیم اما ابراهیم مختاری در فیلم‌ها و کتاب‌هایش این کار را انجام می داد. او تنها تئورسین سینمای مستند است که سعی می‌کند تجربه های خود را به مرحله نظریه ارتقا دهد.

وی با بیان اینکه در سینمای مستند با آدم‌های واقعی سر و کار داریم که همین امر کار را سخت می‌کند، افزود: چیزی که در اکثر آثار تهامی نژاد می توان دید این است که با حفظ فاصله و بدون تعجیل به نظاره سوژه ها می پردازد. من معتقدم او در کارش به سبک مشاهده گری رسیده است.

مهدی قربان پور نیز درباره ابراهیم مختاری گفت: از من خواستند به دلیل وجه مشترکی که با استاد مختاری دارم امشب در این مراسم حضور داشته باشم و درباره او صحبت کنم، وجه مشترک ما این است که هر دو بابلی هستیم.

وی با بیان اینکه این شب را به مختاری و تهامی نژاد تبریک می گوید، ادامه داد: ابراهیم مختاری را با فیلم «اجاره نشین ها» می‌شناسم که در جشنواره ای در اصفهان نمایش داده شد و من برای دیدن این فیلم اشتیاق زیادی داشتم. درواقع با دیدن این فیلم به سینمای مستند علاقمند شدم.

قربان پور بابیان اینکه  مختاری در تمام این سال ها مرد اخلاق  و اتفاقات خوب بود، بیان کرد: در دهه ۶۰ بابل را به عنوان شهر بهارنارنج می‌شناختند اما امروز می توان از آن به عنوان شهر سینمای مستند یاد کرد. قطعا ابراهیم مختاری هرجا باشد انسان موثر و با اخلاقی است و علاوه بر آن الگوی اخلاقی خوبی برای ما مستندسازان است و امیدوارم همیشه برای سینمای مستند باقی بماند.

وی ادامه داد: یادم می آید در سال های گذشته در یکی از جشن ها جایزه اخلاق می دادند که به ابراهیم مختاری تعلق گرفت.

بابک بهداد، مهدی قربان پور و روبرت صافاریان برای تجلیل از ابراهیم مختاری به روی سن آمدند و لوح انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند را به ابراهیم مختاری اهدا کردند.

ابراهیم مختاری در مراسم نکوداشت خود گفت: خوشحالم از اینکه در جمع مستندسازان و دوستانم هستم. این شب برای من معنای دیگری دارد و آن در کنار محمد تهامی نژاد بودن است. از هیات مدیره انجمن کارگردانان مستند برای برپایی جشن امشب تشکر می‌کنم.

در ادامه کلیپی از فعالیت ها و برخی آثار محمد تهامی نژاد پخش شد.

آزاده بیزار گیتی مستدساز در نکوداشت تهامی نژاد گفت: تهامی نژاد را از سال ها پیش می‌شناسم و از او بسیار آموخته ام. او اهل پژوهش است و در اتاق تاریکش به سینمای مستند مومنانه معنا بخشید.

وی ادامه داد: تهامی نژاد کسی است که در کارنامه پنجاه و چند ساله خود در سینمای مستند به جز پژوهش و ساختن مستند، هزاران فیلم کوتاه را در فیلمخانه ملی بدون هیچ هیاهو و رقابتی مورد بررسی قرار داده است.

بیزار گیتی با بیان اینکه در سینمای مستند از ستاره سازی سینمای بلند خبری نیست، گفت: تهامی نژاد برای نسل من ستاره راهگشای سینمای مستند است.

محمدرضا اصلانی از مستندسازان پیشکسوت نیز گفت: خانواده مستند خانواده بسیار شریف و نمونه ای خاصی است به همین دلیل باید مواظب این خانواده بود.

وی با بیان اینکه سینما بر آیند هنرهاست، ادامه داد: برخلاف برخی هنرها مانند نقاشی و موسیقی که مستقل و واحد هستند، سینما برآیند همه اندیشه های بشری در جهان امروز است. کسانی که مستند می سازند باید جهان بینی داشته باشند زیرا بدون دانش علوم انسانی نمی توان سینما داشت.

این مستندساز پیشکسوت خاطرنشان کرد: تهامی نژاد تنها یک سینماگر مستند نیست بلکه محققی است که شیوه تحقیق را در سینمای ایران پایه گذاری کرد درواقع او با اینکار حوزه تخصص خودش را مشخص کرد.

اصلانی ادامه داد: تهامی نژاد را از سال ۴۵ می‌شناسم از همان زمان قدم به قدم در تخصص‌مندتر کردن خود پیش رفت. تهامی نژاد در واقع یک کاوشگر علمی نقاد بود که منصفانه حتی خودش را تصحیح می کرد.

وی ادامه داد: تهامی نژاد به سوژه های تحقیقاتی اش عشق داشت و تنها به عنوان یک شغل به آن نگاه نمی‌کرد. او یک رویکرد ارتودوکسی نسبت به مسائلی که با آن درگیر بود، داشت. بودن افرادی مانند تهامی نژاد در این خانواده دریچه ای است به عنوان چهره انسان که با حضور خود امر اخلاق مهمی را اخطار می‌کند. تهامی نژاد هیچ پروژه ای را نکشت و به سوژه هایی که می توانست فراموش شود زندگی داد و این یعنی انسانیت مطلق.

در ادامه محسن استادعلی، محمدرضا اصلانی و آزاده بیزار گیتی روی سن آمدند و از محمد تهامی نژاد تجلیل کردند.

محمد تهامی نژاد نیز در مراسم نکوداشت خود گفت: شب کارگردانان مستند دارای زبان مشخصی است که به مرور زمان قابل درک است. این شب قطعا در یادها و خاطره ها خواهد ماند. امشب نخستین دوره این جشن برگزار شده و نهایت سعی و تلاش شده تا بی نقص مدیریت شود.

وی ادامه داد: از اعضای انجمن کارگردانان مستند بسیار تشکر می‌کنم و صمیمانه دستشان را می‌فشارم. گذراندن یک شب خوب قانون مراسم امشب است.

در ادامه این مراسم مهدی گنجی بیانیه هیات داوران را قرائت کرد و بعد از آن آرش اسحاقی، هادی معصوم دوست نیز روی سن آمدند و از سه کارگردان مستندساز تجلیل کردند.

تندیس بهترین کارگردانی مستند کوتاه به شیرین برق نورد برای مستند «پنهان» اهدا شد.

تندیس بهترین فیلم مستند نیمه بلند مستند به سید مهدی موسوی برزگی برای مستند «همه نیمه من» اهدا شد.

تندیس بهترین کارگردانی فیلم مستند بلند به مهدی باقری برای مستند «در جستجوی خانه خورشید» اهدا شد.

از دیگر بخش های این مراسم اجرای موسیقی زنده بود.

دراین مراسم افرادی همچون منوچهر شاهسواری، مصطفی آل احمد، محمد آفریده، امیر تاجیک، خسرو دهقان، ارد زند، سعید رشتیان، روانبخش صادقی، همایون امامی، مسعود جعفری جوزانی، پژمان مظاهری پور، حمید جعفری، حسین حق گو، مینا کشاورز، کیوان کثیریان، حمید سهیلی، مرتضی رزاق کریمی، مهدی باقری، مهدی گنجی، پیروز کلانتری، علیرضا حسینی، علیرضا دهقان، زینب تبریزی، جعفر صانعی مقدم، علی قائم مقامی، مهدی قربان پور، جواد وطنی، محسن استادعلی، بابک بهداد، آرش اسحاقی، هادی معصوم زاده، مهدی اسدی، شهنام صفاجو، مهرداد زاهدیان، محسن دامن زن، محسن خانجهانی، پدرام اکبری، محسن سخا، بهمن کیارستمی، حمیدجعفری، محمدرضا فرطوسی،محمدصادق جعفری،پریسا عشقی، نوا رضوانی، حسین ریگی، میثم شاه بابایی، فرزاد توحیدی، مهرداد اسکویی، روبرت صافاریان، رامین حیدری فاروقی و … حضئر داشتند.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است