«هفت کوچه» وحدت ملی را تقویت می‌کند/ یادآوری مشاغل فراموش شده در «هفت پیشه» | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۲۶
هادی موسوی نژاد در گفتگو با صبا:

«هفت کوچه» وحدت ملی را تقویت می‌کند/ یادآوری مشاغل فراموش شده در «هفت پیشه»

هادی موسوی نژاد تهیه کننده «هفت کوچه» درباره اهداف و بخش های مختلف این برنامه که از رادیو فرهنگ به صورت زنده روی آنتن می رود، توضیحاتی را ارایه داد.

هادی موسوی نژاد تهیه کننده برنامه «هفت کوچه» که از رادیو فرهنگ پخش می شود در گفتگو با خبرنگار صبا درباره اهداف برنامه عنوان کرد: «هفت کوچه» با نام قبلی «چهار سوق» که نزدیک به ۱۰ سال است روی آنتن می رود با رویکرد تفریحی، سرگرمی و داشتن فضای شاد سه هدف اصلی را دنبال می کند؛ تقویت وحدت ملی از طریق نمایش اقوام ایرانی در کنار یکدیگر در رسانه ملی اولین هدف برنامه است. دومین هدف «هفت کوچه» نشان دادن خرده فرهنگ های اقوام مختلفی است که در کنار یکدیگر فرهنگ ملی را تشکیل می دهند و آخرین هدف ما این است که با صحبت از ارزش های فرهنگی پلی بین نسل گذشته و آینده ایجاد کنیم.

وی افزود: «هفت کوچه» به ابعاد گوناگون فرهنگ اقوام مختلف ایرانی که در حوزه عمومی فرهنگ عامه مردم که از ۱۱ مولفه مشترک تشکیل شده است، می پردازد. ترانه ها و موسیقی های محلی، آیین های ازدواج، مراسم عزاداری و عروسی، خوراک و پوشاک، ضرب المثل ها و متل ها، قصه ها و افسانه ها، بازی های محلی، مشاهیر و اماکن دیدنی آن منطقه را از ابعاد مختلف بررسی می کند.

تهیه کننده «هفت کوچه»  درباره بخش های مختلف برنامه بیان کرد: در ابتدای چیستانی را که خودمان طراحی کرده ایم و یا در فرهنگ عامه همه ما وجود داشته است، بیان می کنیم و از شنوندگان می خواهیم به آن پاسخ بدهند. در روزهای پخش برنامه موضوعی را  بیان کرده و ضمن بررسی آن از زوایای مختلف، ارتباطی بین موضوع و مسایل روز زندگی مردم برقرار می کنیم. در بخش دیگر محمود اکرامی فر که کارشناس «هفت کوچه»  است با مجری درباره موضوع برنامه صحبت می کند.

موسوی نژاد ادامه داد: هم چنین درباره آیین های ازدواج در مناطق مختلف ایران و حضور ریش سفیدها در گذشته که باعث مراجعه کمتر مردم در محاکم قضایی شده بود، صحبت می شود. آیتمی با نام «هفت پیشه» که به پیشه های سنتی و کارگاه های کوچک در مناطق مختلف توجه دارد یکی از مهم ترین آیتم های برنامه است چراکه با توجه به نامگذاری سال ۹۸ که سال «رونق تولید» است باید از مشاغلی که در گذشته خانواده ای را اداره می کرده اما اکنون رو به فراموشی می روند، حمایت کرد تا شاید باعث رونق حداقلی کسب و کار افراد شاغل در این حوزه بشود.

وی با اشاره به اینکه در گذشته زمان پخش برنامه ۹۰ دقیقه بوده است، گفت: از دو ماه پیش مدت زمان پخش برنامه از ۹۰ به ۵۵ دقیقه کاهش یافته است و ما با کوتاه شدن زمان برنامه مجبور شدیم آیتم نمایشی «کوچه پهلوانان» را حذف کنیم. این آیتم نمایشی بر مبنای جوانمردی مردم کوچه و بازار ساخته می شد و در آن زمان با استقبال مخاطبان رو به رو شد.

تهیه کننده «هفت کوچه» با بیان آنکه دو روز از برنامه به صورت خاص به مناطق مختلف ایران اختصاص دارد، مطرح کرد: از چهار روزی که برنامه از رادیو فرهنگ پخش می شود دو روز با مشارکت مراکز استان ها روی آنتن می رود به عنوان مثال گوینده ای از مرکز اراک می آید و برنامه را با مجری ما با هم اجرا می کنند و در طول اجرای برنامه آیتم های مربوط به آن شهر پخش می شود و از بازی های محلی، آیین های عروسی و عزاداری آن منطقه به طور خاص صحبت می شود.

وی در پایان گفت: یکی از طراحان و ایده پردازان اصلی «هفت کوچه» محمد صادق رحمانی مدیر رادیو فرهنگ بود. این برنامه سه روز با اجرای سیمین ارجمندی و یک روز با اجرای وجیهه حسینیان روی آنتن می رود. تهیه کننده سه روز از برنامه خودم هستم و پرویز جمالی تهیه کنندگی یک روز آن را برعهده دارد. ساخت آیتم «هفت پیشه» نیز برعهده معین بادپا و فرزانه جعفری است.

«هفت کوچه» از چهارشنبه تا شنبه از ساعت ۹ صبح به مدت ۵۵ دقیقه به صورت زنده از رادیو فرهنگ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ و ای ام ردیف ۵۸۵ پخش می شود

سپیده شریعت رضوی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است