سامانه جامع نگارش قرآن کریم راه‌اندازی شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۰۹

سامانه جامع نگارش قرآن کریم راه‌اندازی شد

سامانه جامع نگارش قرآن کریم برای نخستین بار در جهان اسلام به همت مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی راه‌اندازی شد.

به گزارش «صبا»؛ سامانه جامع نگارش قرآن کریم درصدد است تا اطلاعات مبنایی و کاملی را در حوزه شیوه خاص نگارش کلمات قرآن کریم در اختیار پژوهشگران این عرصه قرار دهد.
دست اندرکاران تهیه سامانه بر این عقیده اند که دانش رسم المصحف و قرائات، از بخشهای بسیار مهم در عرصه علوم قرآنی است که در زمان حاضر از سوی بسیاری از قرآن پژوهان، مورد توجه جدی قرار نگرفته است.
حساسیت های موجود در میان علمای جهان اسلام بر موضوع کتابت قرآن و مصالح پیش روی امت اسلامی در بهره مندی از شیوه واحد در کتابت قرآن کریم، عامل مؤثری جهت ورود تخصصی به این عرصه است.
با هدف یاری رساندن به پژوهشگران علاقه مند به این حوزه در سراسر جهان «سامانه جامع رسم المصحف» با قابلیتهای زیر راه اندازی شده است:
۱- ارائه اطلاعات علمی- پژوهشی در حوزه رسم المصحف در قالب سامانه تحت وب به صورت رایگان برای تمام پژوهشگران در سطح جهان
۲- دسترسی به فهرست کلمات قرآن کریم به همراه بیان شیوه نگارش آنها بر اساس اقوال معتبر در کتب و منابع علمی رسم المصحف با امکان مقایسه با مصاحف مشهور
۳- امکان جستجوی کلمات قرآن کریم و مقایسه رسم آنها در بیش از ۲۵ مصحف از مصاحف رایج در جهان اسلام
۴- دسترسی به منابع اطلاعاتی دیجیتال در حوزه رسم المصحف به صورت کتاب و مقاله
۵- امکان مشاهده مصاحف مشهور جهان اسلام از جمله مصحف جمهوری اسلامی ایران، امیری، مصاحف رایج در شبه قاره هند، لیبی و ترکیه است که از پایگاه اطلاع رسانی اصلی این مرکز به نشانی www.Quranrasm.ir و یا سایت این سامانه به نشانی www.Moshaf.org قابل دسترسی است.
این سامانه اکنون به صورت آزمایشی راه اندازی شده و قرار است در دهه مبارک فجر رونمایی شود.
مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران برای دریافت نظرات اصلاحی و پیشنهادهای کاربران در جهت بهبود کیفیت این سامانه در موعد فعالیت رسمی، اعلام آمادگی کرده است.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است