برگزاری جشنواره پیوند یلدا و کریسمس در کاخ سعدآباد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۳۰

برگزاری جشنواره پیوند یلدا و کریسمس در کاخ سعدآباد

اولین جشنواره «پیوند یلدا وکریسمس »در آستانه شب یلدا در روز ۲۹ آذر در کاخ سعد آباد برگزار می شود.

به گزارش «صبا»، سعیده یراقی فعال فرهنگی  و ایده پرداز این طرح، یلدا را به عنوان یکی از عوامل وحدت هویت ایرانی دانسته ، آن را الگوی مناسبی برای ایجاد انسجام هویت ملی بر می شمارد.

وی معتقد است که از یلدا می توان همچون سایر جشن های باستانی  به عنوان پدیده ای موثر برای بازآفرینی جهان مدرن استفاده کرد و از ظرفیت فرهنگی آن برای دوستی و ارتباط با سایر فرهنگها بهره برد. آنچه در این رویداد فرهنگی مورد توجه مجریان طرح است ؛ بستر ایجاد صلح و دوستی  با تاکید بر  مشترکات فرهنگی  در یلدا و کریسمس است .

یراقی  افزود؛ در باور ما ایرانیان شب یلدا شب تولد الهه مهر است   که  در یک حادثه نجومی زاده می شود و ساعات روز را طولانی می کند  تا برتری خورشید پدیدار ‌شود و همزمانی تولد عیسی بن مریم (ع) و البته جشن کریسمس فرصت  خوبی است تا  با ابزار فرهنگ ، فراتر از مرزهای سیاسی به صلح و وحدت جهانی بیاندیشیم.

وی ادامه داد: برای نیاکان ایرانی‌ها که به آئین مهر دلبستگی داشتند، رنگ قرمز (نماد نور خورشید) گرامی بود. رنگ سرخ انار و هندوانه، و انتخاب سیب قرمز و سنجد در سفره شب یلدا چه بسا اشاره به همین موضوع است . عناصری که بعضا دارای اشتراکاتی با فرهنگ مغرب زمین هم هست.

اهمیت  رنگ قرمز و سبز  در شب یلدا و کریسمس از جمله مشترکات این دو جشن کهن  است. بنا داریم در جشنواره «پیوند یلدا و کریسمس»  با اجرایی خلاقانه ؛هر ساله این پیام صلح و دوستی را با پیوند فرهنگی به دنیا برسانیم.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است